Je-li před námi nějaký konflikt, většinou se mu snažíme vyhnout. Namlouváme si, že když se k ostatním budeme chovat mile, budou i oni milí k nám a konflikty nebudou vznikat. Často to však končí tím, že jsme sice milí, ale zároveň propadáme čím dál tím větší frustraci. Přemýšlíme o tom, co jsme mohli udělat jinak nebo si za rohem stěžujeme ostatním. Není tedy lepší postavit se konfliktu čelem? Ano, je.
V zajímavém článku pro server Harvard Business Review se tomuto tématu nedávno věnovala Amy Jen Suová, která se zabývá koučováním a rozvojem leadershipu. Na základě svých poradenských zkušeností sestavila pět doporučení, jak se nevyhýbat konfliktům a neubližovat tak sobě ani druhým.
Uvědomte si, že nemusíte mlčet
Konfliktům se vyhýbáme hlavně proto, že v nás vyvolávají negativní emoce, pocity studu a viny, které nechceme zažívat. Nechceme se s nikým hádat, raději si zachováváme své pohodlí a klid. Spolu s tím, jak získáváme zkušenosti ve své práci však stále častěji pochybujeme o tom, zda mlčení je správné. Vidíme totiž, že nikoli. Přestaňte se chovat jako začínající pracovník, který musí pokorně trpět agresivní chování lidí kolem sebe.
Myslete na firmu
Přestaňte se soustředit na sebe a na svůj strach z konfliktu a zkuste myslet na potřeby vaší firmy. Položte si otázku: „Co by o této situaci řekl váš ředitel nebo zákazníci a jaké řešení vaše firma potřebuje?“
Požádejte o názor
Nepřicházejte za ostatními s prohlášeními typu: „Potřebuji s vámi mluvit o vašem negativním přístupu...“ Raději popisujte svá pozorování, např.: „V posledních týdnech jsem si všiml, jak reagujete na... a rád bych si s vámi popovídal o vašem názoru.“ Požádejte o návrhy dalšího postupu, jak společně dosáhnout cíle, na kterém pracujete.
Zůstaňte v klidu
Konflikt nemusí být agresivní a urážlivý. Rozdílné názory můžete řešit otevřeně, v klidu a bez odsuzování. Záleží jen na vás, pro jaký přístup se rozhodnete. Snažte se zachovat soustředění na potřeby firmy a efektivní spolupráce.
Začněte se změnou
Chcete-li změnit svůj přístup k řešení konfliktů, musíte udělat první krok a postupovat směrem k dalším krokům. Začněte retrospektivním řešením konfliktů. Dejte si čas 48 hodin po konfliktu a během této doby se ptejte sami sebe, co vás rozčiluje, čeho se bojíte, proč je to pro vás osobní. Pak si položte otázku, co od vás potřebuje firma a o co byste měli druhou stranu požádat. Pak to udělejte.
-kk-