Máme problém, šéfe

Ilustrační snímek

Pro nikoho není příjemné, když musí jít za svým nadřízeným a sdělit mu nějakou nepříjemnou zprávu. Byla by však chyba odkládat to na poslední chvíli, kdy již bude možné řešit daný problém jen hodně obtížně. Dodržíte-li jednoduchá pravidla, nemusíte se ničeho bát. Naopak můžete svůj vztah s nadřízeným ještě vylepšit a posílit. Následující pravidla, kterých byste se měli držet při oznamování problémů svým šéfům, přinesl server Harvard Business Review.

1. Vysvětlete, o jaký problém se jedná

Stručně shrňte celý problém a popište, jaké konkrétní dopady má na vaši práci a na plnění cílů vaší firmy. Můžete například říci: „Průzkum mezi zaměstnanci ukázal, že 40 % našich lidí považuje svou práci za nezajímavou a neobohacující. Pokud to nebudeme řešit, můžeme přijít o nejlepší talenty.

2. Navrhněte řešení

Pouze oznámit problém nestačí. Váš šéf chce slyšet, že jste již přemýšleli nad tím, jak situaci řešit. Ještě spokojenější bude, když řeknete, že jste se již problém pokoušeli řešit v praxi a zjistili, co by mohlo fungovat. Pak navrhněte několik konkrétních dalších možných kroků a popište jejich výhody a nevýhody.

3. Popište možné důsledky

Ujasněte si, jaké dopady může mít váš návrh řešení na vás osobně i další osoby včetně vašeho šéfa. Představte je pak svému nadřízenému a zároveň mu vysvětlete, jaké dopady lze očekávat v souvislosti s cíli celé firmy.

4. Zdůrazněte výhody

Pokud jste již své řešení otestovali v malém měřítku a byli úspěšní, upozorněte na to. Konkrétní postupy implementace vašeho řešení nejsou v této úvodní fázi tak důležité. Zásadní je ukázat cestu ke konkrétním možným výhodám.

5. Převezměte odpovědnost

Dejte svému šéfovi najevo, že jste připraveni nést odpovědnost za úspěch svého řešení. Společně pak vytvořte plán dalších kroků, jak co nejlépe využít příležitostí, s nimiž jste přišli.

Nikdo po vás nechce, abyste byli neomylní a nedělali chyby. Důležité je umět problémy řešit.

-kk-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review