Emoční inteligence vyžaduje emoce i inteligenci

Ilustrační snímek

Od té doby, kdy začala emoční inteligence být brána vážně, se z manažerů často stalo něco na způsob regulátorů pocitů, kteří se snaží povzbuzovat pozitivní emoce v ostatních. Mnozí skutečně věří, že je to cesta, jak dosáhnout lepších pracovních výsledků. Jenže něco takového je velice zjednodušený přístup k emoční inteligenci, který nemůže fungovat. Emoční inteligence je totiž o tom, pochopit lidskou potřebu vidět v práci, kterou děláme, smysl, tvrdí web management-issues.com.

Manažeři musí k emocím přistupovat s rozumem

Neefektivní je také potlačování negativních emocí, protože pak vlastně nutíte sami sebe potlačovat své vlastní pocity. A na druhou stranu, když se snažíte neustále vyzařovat dobrou náladu a nadšení, můžete být vnímáni jako někdo, kdo emoce pouze předstírá a svou dobrou náladu jen hraje. S nadmíru zjednodušeným přístupem k emocím v byznysu je navíc ještě jeden problém: klade příliš velký význam na osobu manažera, především na jeho osobnostní rysy. U každého manažera jsou však zároveň velmi důležité také jeho analytické a organizační schopnosti.

Správný přístup tak není jen o vnímání svých vlastních emocí a emocí ostatních pracovníků, je to také o chápání základních lidských potřeb a odpovídajícím chování. Manažer musí své aktivity vykonávat právě s ohledem na tyto niterní lidské potřeby, jejichž naplnění nebo nenaplnění pak vyvolává emoce. Můžete tak například chválit osobní tvrdou práci a zároveň poukázat i na společné úsilí, na společný projekt. Manažer by také měl zajistit prostor pro řešení problémů v kanceláři dialogem, protože jinak se mohou objevit jiné, mnohem negativnější a agresivnější způsoby řešení konfliktů.

Emoční dynamika dávání

Lidé mají hlubokou potřebu být v kontaktu s ostatními. Také potřebují pocit, že jejich práce má smysl a že ostatním něco přináší, že jim něco dává. To je důležité. Potřebujeme zkrátka pocit, že děláme něco smysluplného a že jsme vlastně prospěšní ostatním. Iniciativy, které propojují jednotlivá oddělení, dobrovolné sdílení informací a znalostí, stejně jako mentoring, to všechno jsou nástroje a příležitosti, jak lidem dodat pocit dávání a prospěšnosti. A přitom se dostaví i odpovídající pozitivní emoce.

Více v článku: Co přesně znamená být emočně inteligentní?

-jk-

Zdroj: Management Issues - britský portál s novinkami, analýzami a názory z oblasti managementu
Zobrazit přehled článků ze zdroje Management Issues