Podstata Maslowova modelu spočívá v tom, že potřeby vyšší úrovně nelze splnit, dokud nebudou uspokojeny na nižších úrovních. Konkrétně se jedná o tyto úrovně: - psychologická (jídlo, pití, přístřeší, teplo), - bezpečí (bezpečnost, stabilita, svoboda v případě podléhání strachu), - sounáležitost a láska (přátelé, rodina, partner, milenec), - sebeúcta (mistrovství, uznání, respekt), - seberealizace (uplatnění vnitřního talentu, kreativita, uspokojení).
V případě správy a sdílení znalostí je třeba obdobně vycházet z toho, že nejprve je nutné uspokojit „nižší“ potřeby. Tak je možné pomáhat zaměstnancům v postupu na vyšší úrovně ku prospěchu jich samotných i celé organizace. Zaměstnanci mohou díky takovému modelu stoupat po pomyslném lešení, které jim dává jistotu, že v práci stojí alespoň z části na něčem pevném a mohou vystoupat i dále. Přístup budování lešení je v oblasti správy znalostí efektivnější než jednorázová celková změna firemní kultury, která je navíc nákladnější. Řešení problému se správou znalostí v každém podniku spočívá v definování současného stavu firemní kultury v závislosti na Maslowě modelu hierarchie potřeb. Ten potom vypadá takto: - psychologická úroveň (seznam telefonních čísel), - bezpečí (intranety), - sounáležitost a láska (správa dokumentů, dovednostní databáze, portály, profilování), - sebeúcta (extranety, pracovní skupiny, spolupráce), - seberealizace (individuální a inteligenční management, rozsáhlé skupiny spolupracující se zákazníky).
Otázka definování stavu, ve kterém se daná firemní kultura nachází nemá vždy jednoduchou a jednoznačnou odpověď. Důležité je proto sledovat například to, o čem si lidé v práci denně povídají, jaké jsou jejich znalostní potřeby a následně vytvořit dílčí pracovní skupiny. Různí pracovníci mohou mít i v této souvislosti různé nároky. Efektivním se jeví být i nalezení motivovaných pracovníků, kteří mohou ke společné znalostní iniciativě získat své kolegy nebo sdílení úspěšných příběhů zavedení správy znalostí mezi pracovníky. K tomu dobře poslouží neformální rozhovory, ale i například firemní zpravodaje.