Umíte skutečně naslouchat druhým? (1/2)

Are you really a good listener? (1/2)

Poslouchat neznamená naslouchat. Zde je 6 tipů, které vám pomohou stát se skutečně efektivní v naslouchání druhým lidem.

Účel, přítomnost a schopnost vyhnout se nástrahám

Skvělý poslech je o tom, jak naplnit účel (důvod, proč posloucháte), přítomnost (určitá vibrace, kterou vytváříte), a zároveň jak minimalizovat možné nástrahy (mentální filtry, mentální multitasking apod.), které odvádí vaši pozornost.

  • Účel: Než zahájíte hovor nebo konverzaci, musíte přesně vědět, jaký je váš účel. Je to například pochopení všech detailů, získání celkového obrazu nebo posouzení důvěryhodnosti druhé osoby.
  • Přítomnost: 93 % zprávy vychází z tónu hlasu a řeči těla, včetně mimiky a očního kontaktu. Pouze 7 % odpovídá skutečným mluveným slovům.
  • Nástrahy: některé externí rušivé vlivy sice neovlivníte, ale můžete je minimalizovat (například tím, že odejdete do klidnější místnosti).

Vyberte si oblast, v níž se můžete zlepšovat

Existuje přibližně pět důvodů, proč druhým chceme naslouchat:

  • Získání podrobností
  • Získání perspektivy
  • Hodnocení a úsudek (zjišťování, zda osoba mluví pravdivě, nebo s námi má dobré úmysly)
  • Vnímání a rozpoznání jemných odchylek či narážek
  • Hledání empatie (vžijete do kůže druhé osoby, aniž byste ji soudili)

Vyberte si ideálně jeden z těchto pěti faktorů, ve kterém se budete trénovat – například perspektivu. Po rozhovoru si můžete položit otázku: „Jak to bude za pět let?“ a „Jak bych to mohl shrnout někomu, kdo není zasvěcen do diskuze?“. Zkuste shrnout téma do jedné věty.

Pokud si chcete zlepšovat váš úsudek, je vhodné využít některé sebehodnotící dotazy v průběhu diskuze a po ní. Například:

  • Je to dobrý nápad?
  • Je to důvěryhodná, přesná, aktuální informace?
  • Je to fakt, nebo subjektivní názor?

Naučte se vnímat drobné nesrovnalosti v argumentaci. Buďte podezřívaví, pokud se informace jeví jako implicitně správné.

Cvičte v intervalech a ve správný čas

Trénink vyžaduje vhodnou dobu, kdy je vaše pozornost připravena. Jistě to nebude po vydatném obědě, kdy pozornost většiny z nás spíše upadá. Naplánujte si klíčové schůzky na denní dobu, kdy jste skutečně aktivní. Pokud chcete váš „naslouchací sval“ skutečně dobře posílit, cvičte v průběžných intervalech stejně jako třeba vrcholoví sportovci.

 

-bb-

Are you really a good listener? (1/2)

Listening is not always the same thing as paying attention. Here are six tips to help you become truly effective at listening to other people.

Purpose, presence and ability to avoid pitfalls

Good listening is about how to fulfil a purpose (the reason for listening), presence (a certain vibration you create), and at the same time minimising potential pitfalls (mental filters, mental multitasking, etc.) that may distract you.

  • Purpose: Before starting a call or conversation, you need to know exactly what your purpose is. This might involve understanding all the details, gaining an overall picture, or assessing the credibility of the other person.
  • Presence: 93% of a message is based on tone of voice and body language, including facial expressions and eye contact. Only 7% relates to the actual words spoken.
  • Pitfalls: While some external interference is unavoidable, you can minimise it (for example, by moving to a quieter room).

Choose an area where you can improve 

There are roughly five reasons why we want to listen to others:

  • obtaining details
  • gaining perspective
  • evaluation and judgment (finding out if a person is telling the truth or has good intentions)
  • perception and recognition of subtle deviations or hints
  • seeking empathy (you put yourself in other people's shoes without judging them)

Ideally, choose one of the above five factors in which to train. Take, for example, perspective. After the interview, you can ask yourself: "How will things look in five years time?" And: "How can I summarise the issue to someone who is not part of the discussion?". Try to summarise the topic in one sentence.

If you want to improve your judgment, it is advisable to use some self-assessment questions during and after the discussion. For example:

  • Is it a good idea?
  • Is it reliable, accurate, up-to-date information?
  • Is it a fact or a subjective opinion?

Learn to perceive minor inconsistencies in argumentation. Be on your guard if the information appears to be implicitly correct.

Exercise at intervals and at the right time

Training requires a good time when your mind is ready. This certainly won't be after a hearty lunch when the attention of most of us is rather declining. Schedule key appointments for the time of day when you are properly active. If you really want to strengthen your "listening muscle", train at regular intervals in the same way as, say, top athletes.


-bb-

Article source LinkedIn Talent Blog - recruiting strategies, tips and trends on the LinkedIn social network
Read more articles from LinkedIn Talent Blog