Do not worry with thinking about whether you have made it clear that you are listening. Listen to the words as well as gestures and emotions. Try to see things from the others' perspective.
Make sure that you understand well
Learn to repeat and summarize what you have heard. Use the keywords that were said. Both of you will then be able to clarify that you understand each other well.
Ask questions
Ask open questions on the topic. it will allow your people to found their own answers. You will show that you believe in them and strengthen their confidence.
Provide feedback
The feedback from your mouth may be negative. However, it must be clear, relevant, non-judgmental, supportive and offer a positive outcome in the future.
-kk-
Tzv. koučovací přístup k řízení lidí je dnes běžnou součástí leadershipu. Od lídrů se očekává, že budou partnery svých podřízených, což vyžaduje především schopnost naslouchat, přemýšlet o tom, co slyší, a pracovat se zpětnou vazbou. Co tedy musíte umět, abyste mohli vést koučovací rozhovory se svými podřízenými? Server Inc.com radí:
Mějte zájem
Na začátku musí být váš upřímný zájem poslouchat, co říkají vaši lidé. Musíte mít dostatek trpělivosti a soustředit se na druhé, nikoli na to, co chcete říci vy. Když vaši lidé mluví, snažte se je vyrušovat co nejméně.
Pozorně poslouchejte
Nezabývejte se přemýšlením o tom, zda dáváte dostatečně najevo, že posloucháte. Poslouchejte a vnímejte gesta i emoce. Snažte se na věci dívat očima druhých.
Ujišťujte se, že rozumíte dobře
Učte se opakovat a shrnovat to, co jste slyšeli. Používejte klíčová slova, která zazněla. Obě strany si tak budou moci ujasnit, že si dobře rozumí.
Ptejte se
Pokládejte otevřené otázky k tématu. Umožníte tím svým lidem, aby odpovědi nacházeli sami. Ukážete tím, že jim věříte a posílíte jejich důvěru.
Končete zpětnou vazbou
Zpětná vazba z vašich úst může být negativní. Musí však být jasná, relevantní, nehodnotící, nápomocná a s nějakým pozitivním vyzněním v budoucnosti.
-kk-