Sedm základních tipů, jak odprezentovat skvělou prezentaci

Seven basic tips on delivering a great presentation

Plánujete veřejný proslov před vaším týmem zaměstnanců, před zástupci klienta nebo před vedením firmy? Chcete, aby vaše prezentace zaujala a zapůsobila? Zde je sedm základních a všeobecných tipů, jak dosáhnout úspěchu, ať už prezentujete cokoliv.

Zaměřte se na to, co to, co prezentujete přinese přímo posluchačům.

Jak uvádí Presentation Magazine, všichni jsme tak trochu egoisté. A nejvíc nás zajímá, jaký dopad bude mít to, co se prezentuje, na nás konkrétně. Ať už se jedná o nový produkt, novu strukturu firmy nebo o firemní výsledky. Místo výčtu technických specifikací zdůrazněte, jak může prezentovaný produkt nebo myšlenka zjednodušit či ovlivnit práci nebo život vašich posluchačů.

Připravte si interaktivní prezentaci

Zapomeňte na monotónní monolog a raději připravte interaktivní prezentaci, při které zapojíte i publikum. Povzbuzujte posluchače, aby vám kladli otázky. Tím nejen udržíte jejich pozornost, ale vytvoříte dialog, který může rozptýlit případné obavy či pochybnosti.

Nepodceňujte přípravu

Než začnete s vytvářením PowerPointové prezentace, sepište si osnovu na papír. Tím zajistíte, že prezentace bude mít jasnou strukturu a bude logicky navazovat. Vyhnete se tak i nadbytečným slajdům, textům a informacím.

Nedávejte do prezentace příliš mnoho textu

Dlouhé bloky textu v slajdech vaší prezentace posluchače unaví. Raději používejte obrázky, grafy nebo videa. Atraktivní vizuály dokáží udržet pozornost a usnadňují pochopení složitějších témat.

Trénujte, trénujte, trénujte

Důkladný nácvik nic nenahradí. Před samotnou prezentací absolvujte minimálně tři generální zkoušky – některé z nich ideálně i před živým publikem, například před rodinou, známými nebo kolegy, kteří vám poskytnou zpětnou vazbu. Pomůže vám to zlepšit koordinaci, časování a odstranit případné chyby.

Přizpůsobte se publiku

Předem si zjistěte, kdo bude ve vašem obecenstvu. A posluchačům také svoji prezentaci přizpůsobte. Například před manažery velké korporace je asi potřeba vystupovat formálněji, než při prezentaci kreativnímu týmu. Očekávání obecenstva přizpůsobte i svou řeč a styl oblékání.

Dejte si záležet na tom, abyste měli silný a úderný závěr

Závěr prezentace je minimálně stejně důležitý jako úvod. Vaši posluchači si právě závěr prezentace budou pamatovat nejjasněji – tedy pokud bude dostatečně zapamatovatelný, jasný a úderný. Shrňte klíčové body a dejte publiku něco, co si zapamatují – ať už je to inspirující citát, vtip, jasné výzvy k akci nebo nějaká pozitivní vize budoucnosti.

 

-mm-

Seven basic tips on delivering a great presentation

Are you planning a public speech in front of your team, client representatives or company executives? Do you want your presentation to engage and impress the audience? Here are seven basic and general tips for success, whatever you are presenting.

Focus on what impact the item you are presenting will have on the audience

As Presentation Magazine states, we are all egotists in a way. And we are most interested in what impact the item being presented will have on us specifically, be it a new product, a new company structure, or company results. Instead of listing technical specifications, highlight how the product or idea being presented can simplify or impact the work or life of your audience.

Prepare an interactive presentation

Forget about a monotonous monologue, and instead prepare an interactive presentation which involves the audience. Encourage them to ask questions. This will not only keep their attention, but create a dialogue which can dispel any concerns or doubts.

Never underestimate preparation

Before you start creating a PowerPoint presentation, put an outline on paper. This will ensure the presentation is clearly structured and follows a logical flow. You will also avoid redundant slides, text and information.

Don't include too much text 

Long blocks of text in the slides of your presentation will tire the audience. Use images, graphs or videos instead. Attractive visuals can hold the attention and make more complex topics easier to understand.

Practise, practise, practise

There is no substitute for thorough practice. Before the actual presentation, do at least three dress rehearsals, some of them ideally in front of a live audience, such as family, friends or colleagues who will provide feedback. This will help you improve your coordination, timing, and eliminate any mistakes.

Adapt to the audience

Find out in advance who will be in your audience and tailor your presentation accordingly. For example, you may need to speak more formally to executives of a large corporation than you would when presenting to a creative team. Match your speech and style of dress to the audience's expectations.

Ensure you have a strong and punchy end

The conclusion of a presentation is at least as important as the introduction. Your audience will remember the conclusion most clearly – assuming, that is, it is memorable, clear and punchy enough. Summarise the key points and give the audience something to remember – be it is an inspiring quote, joke, clear call to action, or some positive vision for the future.



-mm-

Article source Presentation Magazine - free presentation resources
Read more articles from Presentation Magazine