Projektoví manažeři nemohou být odborníky na všechny oblasti, které souvisejí s realizací projektů, přesto se to po nic často chce. Server pmhut.com proto upozornil na pět oblastí práce na projektech, které by měli vykonávat specialisté, nikoli projektoví manažeři.
1. Správné zpracování požadavků
Především technické projekty vyžadují sběr a analýzu náročných vstupních požadavků. To by měl zajišťovat specializovaný analytik.
2. Testování produktů
Manažer projektu odpovídá za dodání určitých produktů, nikoli však testování jejich funkčnosti. Scénáře pro testování by měl vytvářet odborný tester.
3. Vyjednávání smluv s dodavateli
V rámci projektů je často třeba navázat spolupráci s dodavateli různých výrobků či služeb. Znění těchto smluv by však neměl vytvářet a dojednávat manažer projektu, ale specializovaný právník.
4. Externí komunikace
Projekty často zahrnují nutnost komunikovat o citlivých záležitostech s lidmi, kteří se přímo nepodílejí na realizaci těchto projektů. To již ení úkol manažera projektu, ale specialistů na externí komunikaci.
5. Řízení změn
Change management ve smyslu realizace organizačních změn je úkol, který svým rozsahem přesahuje řízení projektů. Projektoví manažeři by proto měli být podřízenými manažerů změn.
-kk-
Project manager is neither a lawyer nor a tester
Project managers cannot be experts in all areas related to project implementation, yet other people often seem to expect the same from them. The server pmhut.com therefore pointed to five areas of working on projects that should be carried out by specialists rather than project managers.
1. Correct processing of requests
First of all technical projects require the collection and analysis of complex input requirements. This should by provided by a dedicated analyst.
2. Product testing
A project manager is responsible for the delivery of certain products, but not for testing their functionality. Scenarios for testing should be created by a professional tester.
3. Negotiating contracts with suppliers
Within projects it is often necessary to establish cooperation with suppliers of various products and services. However, the texts of these agreements should be created and negotiated by a specialized lawyer rather than project manager.
4. External Communication
Projects often involve the need to communicate about sensitive issues with people, who are not directly involved in the implementation of these projects. This is not the task of a project manager and specialists in external communication should be responsible for that.
5. Change Management
Change management in terms of the implementation of organizational changes is a task that goes beyond the scope of project management. Project managers should therefore be subordinate to change managers.
-kk-