Vzdělávání v tomto zaměření je možné rozdělit na všeobecné a odborné. Odborné vzdělávání zasahuje do oblastí Informačních technologií a Ekonomie se zaměřením na firmy a podnikání.
Znalosti z oblasti informačních technologií získají žáci během studia v pěti předmětech – Informační a komunikační technologie, Technické vybavení, Počítačové systémy a sítě, Vývoj aplikací. Postupně tedy proniknou do tajů efektivní práce s kancelářským balíkem, počítačové grafiky a multimédií, databází, projektového řízení, hardwaru, počítačových sítí a vývoje aplikací včetně základů programování.
Vzdělávání ekonomické je pak rozděleno do předmětů Základy účetnictví, Marketing, projekty a simulace, Ekonomie v praxi, Právo a Administrativa a obchodní korespondence.
V rámci výuky klademe velký důraz na propojení s odborníky z praxe, ať už formou odborných přednášek na předem dané téma či přímo zapojením lidí z firem do výuky. Snažíme se o vyváženost mezi teoretickými poznatky a jejich aplikacemi. Například důležitou fází v analýze je sběr požadavků od zákazníka, ve kterém se formuje budoucí aplikace či služba.
Studenti budou seznámeni jednak s procesem sběru požadavků, ale zároveň si budou moci tento proces vyzkoušet v rámci výuky na fiktivních projektech. Daří se nám tím propojovat mezioborové znalosti. Letos jsme zkoušeli poprvé, aby žáci v rámci projektového řízení simulovali zahájení projektu, a to v anglickém jazyce. Spojili jsme tím znalosti z IT, projektového řízení a jazyka.
Mimo tvrdých dovedností se budou muset žáci v praxi vypořádat i s multikulturním prostředím nebo různorodostí názorů a postojů. Proto se dobrý analytik neobejde bez solidních komunikačních a prezentačních dovedností nebo kritického myšlení. A je samozřejmé, že osvojení i takovýchto dovedností musí být součástí školní výuky.
Uplatnění je opravdu široké. Absolventi najdou uplatnění v analytických týmech IT firem, které navrhují cílová řešení komplexních IT systémů. Stejně tak se uplatní v rámci projektového řízení – obor lidské činnosti, který řeší, jak dodat aplikace či službu. I zde je třeba mít hluboké znalosti z IT analýzy a financí. Jedná se o náročné, ale velmi pestré role a v rámci IT patří k velmi dobře ohodnoceným.
Zásadní přidanou hodnotou oboru IT pro firmy a podnikání je maximální provázanost školní výuky s praxí. Již samotný vznik zaměření vychází z požadavků firem a trhu práce. Obsah výuky odborných předmětů byl připravován ve spolupráci s firmami a některé předměty dokonce odborníci z praxe sami vyučují. Skutečný chod firmy si pak studenti mohou sami vyzkoušet v rámci vzdělávacího programu JA Studentská firma.
Ve třetím ročníku žáci provozují školní studentskou firmu (fiktivní firmy dělá někdo jiný) v rámci vzdělávacího programu JA Studentská firma. Během celého roku žáci postupně realizují tyto úkoly:
IT je jediný obor lidské činnosti, kde platí tzv. Moorův zákon, který říká, že každým rokem se výpočetní výkon zdvojnásobí, čímž se otevírají dveře novým progresivním technologiím jak na straně návrhu HW, tak v SW. S tím, logicky, roste i poptávka po rolích, které jednak budou schopny tyto systémy navrhovat a za druhé, které budou schopny dodat komplexní projekty.
Lidé, kteří mají rádi technologie, průběžné vzdělávání se (v IT to ani jinak nejde) a vidí se na pomezí mezi obchodem a IT, se určitě v tomto oboru najdou. Po absolvování oboru bude mít student znalost, jak zorganizovat projekt, který dodá IT řešení/službu a bude schopen navrhnout cílovou službu ve spolupráci s IT a obchodem.