Všechny tři pilíře jsou potřebné dlouhodobě. Myslím, že v době pandemie to byla asi kultura, protože vnější nárazy do firmy byly tak velké, že udržet lidi pohromadě, v klidu a soustředěné, bylo velmi důležité. Hodně nám pomohlo, když jsme se opřeli o místní komunitu. Ukázali jsme sílu firmy, vybudovali jsme si obrovský kredit tím, že jsme pomáhali nejen lidem z firmy, ale i těm z okolí.
Dříve firma dlouhodobě čerpala z toho, že lidé neměli jinou možnost. Kdysi dávno bylo město vlastně ubytovnou pro fabriku. Dnes to tak není, dnes si lidé mohou vybrat. V roce 2022 jsme vyhráli v anketě Zaměstnavatel roku, porazili jsme dokonce Plzeňský Prazdroj. Takže lidé u nás opravdu chtějí pracovat ne proto, že musí, ale že chtějí, a to se právě změnilo.
Nás to hodně posunulo dál. Upevnili jsme naši kulturu, protože v těch těžkých chvílích poznáte lídra a hodnotový systém firmy. Projevilo se to tím, že jsme se s lidmi dokázali semknout, mnohem lépe komunikujeme, lépe spolu vycházíme, umíme si říkat věci na placáka, umíme lidem vysvětlit, o co jde, a to nás hodně sblížilo.
Zasloužili jsme si důvěru našich akcionářů, kteří nám dali na rozvoj firmy 450 milionů EUR. Poté jsme získali ještě 410 milionů EUR. Čeká nás výstavba nového papírenského stroje, který nás posune zase o kus výše v papírenské lize. Díky novému stroji (200 tisíc tun) se zhruba o třetinu zvětší výroba. Teď budeme dva roky tvrdě pracovat na tom, abychom ho uvedli do provozu.
Někteří o tom mluví, ale málokdo chápe velikost problému, který se na nás řítí. Protože je daleko. My jsme si toho vědomi, že je dnes na trhu práce velký boj o lidi. Ti chtějí přirozeně nejlepší podmínky a zároveň si mohou více vybírat, jakou práci budou dělat.
Atraktivita naší práce asi není zrovna veliká, protože dělat noční směny a víkendy se moc lidem nechce. Musíme si uvědomit, že práce, kterou nabízíme, se musí transformovat. Intenzivně pracujeme na tom, jak změnit naše technologie, abychom v ne příliš daleké budoucnosti, kdy bude lidí ještě méně a ještě méně se jim bude chtít dělat na směny tak, abychom jich méně potřebovali. Ale pro ty, které budeme potřebovat, budeme pořád vynikající zaměstnavatel.
Já tato názvosloví moc nepoužívám, protože je to podle mě trendové pojmenovávání něčeho, co je naprosto běžné. Pracujeme s tím jednoduše. Před dvěma lety jsme zavedli například systém rotací. V našem byznysu bylo standardní, že člověk nastoupí, jedenkrát, dvakrát změní pozici a pak je 20 let na stejném místě, z kterého odejde do důchodu. Toto chceme změnit a to nám láká určitý typ lidí. Všem říkáme, my víme, kde začnete, ale nevíme, kde skončíte a počítejte s tím, že každých 3 – 5 let byste se měli někam posunout.
Někteří ano a jiní říkají hurá. Do budoucna potřebuje ty, kteří říkají hurá.
Já se na vzdělávání dívám možná trochu jinak, než co je standardní vzdělávání lidí ve smyslu nějakých dovedností. Osobně vnímám vzdělávání a hodnotu vzdělání člověka v tom, že budujeme samotného člověka. Chci investovat do věcí tak, aby lidé zvyšovali svou hodnotu na trhu práce. A my si zasloužili, že stále pracují s námi. Spíše jdeme do multiskillingu, do schopnosti se učit, adaptovat se a přizpůsobit novým věcem. Tímto směrem vedeme naši výchovu než vzdělávání jako takové.
Inspiruje mě Tomáš Baťa, který kdysi řekl, chceš-li vybudovat firmu, vybuduj člověka. Pokud bych měl dle svých zkušeností a života doporučit jedno školení, jeden program, tak je to určitě „7 návyků vysoce efektivních lidí“. Zde začínáte budovat člověka od toho, aby se stal ze závislého nezávislým a pak dokonce prospěšným komunitě a vedl ostatní lidi. To je naprostý základ, dokonce jsme do tohoto školení opakovaně dost investovali. Máme vyškolené i interních lektory.
Firma se díky lidem a tomu, jak fungují, stala hvězdou Mondi a inspirací pro zbytek celé skupiny. V podstatě jsme pravidelně vykrádáni, protože nám berou nejlepší lidi do pozic v rámci celého Mondi.
Nemyslím si, že by byl potenciál různý v různých kulturách. Prostě lidi jsou lidi, každý má k něčemu talent a role lídra je, aby pochopil, co vlastně firma potřebuje do budoucna, aby vybral lidi, kteří mají talent, a rozvíjel je.
To je stará pravda. Sám na tom pracuji 14 let. Cesta je poměrně dlouhá, protože nejdřív musíte vybudovat top management a ten vám pak vybuduje middle management, ten vybuduje front lídry. Viděl jsem, že se generální ředitel rozhodl budovat nejnižší patro, ale patra mezi tím na to nebyla připravená. Proto to selhává. Není to opomíjené, ale je podceněný princip. Na druhou stranu, když to děláte dobře, tak konkurenční výhoda, kterou získáte, je neskutečná.
Pro některé lidi to může být nepříjemné, ale pokud chcete být špičkovým sportovcem, tak si vezmete trenéra a trenér po vás bude chtít věci, které se vám nechtějí dělat. Díky tomu se stanete špičkovým sportovcem. Toto láká lidi, kteří chtějí být špičkovým sportovcem, ti sice v takovém prostředí trpí bolestí od trenéra, ale na druhou stranu mají obrovskou satisfakci z osobního růstu a výkonu, kterého dosáhnou. Ti, kteří nechtějí, tak ať dělají v jiné firmě, to je úplně v pořádku.
To asi ne. Firemní kultura je vzájemný respekt, vysoká očekávání a práce sama na sobě.
Když bych vzal Mondi Štětí, tak je to skutečně přerod samotné fabriky. Když jsem přišel v roce 2015, tak jsme řádově vyráběli 515 tisíc tun, stanovili jsme si vizi, že chceme, aby fabrika vyráběla více než milion tun. V 2027 tam v podstatě budeme.
Podtitul je nepopulární, ale díky tomu se odlišují úspěšní od zbytku, protož ti jsou ochotni dělat to, co se musí, i když se jim nechce. Možná, že krize typu covid, válka na Ukrajině a vysoká inflace nás vrhly do toho, že bolest cítíme. Chápeme, že se s tím něco musí dělat. Musíme se na to dívat ve smyslu, jak bychom to mohli proměnit v něco lepšího, co musíme udělat, abychom se do těchto situací nedostali znovu. Bez bolesti není růstu je princip, který není populární, ale vždy platný.