Pokud se snažíte zvýšit motivaci podřízených, dejte pozor, abyste nedocílili pravého opaku. Někdy totiž dobře míněná pobídka může motivaci týmu zcela zničit.
Používání motivace k řešení nesprávného problému
Klasický případ – tržby klesají, protože produkt zastarává. Nesprávné řešení: Zvýšíme odměnu za vyšší objem prodeje. Zaměstnanci ten paradox vidí a nechápu, proč se raději nezaměříte na modernizaci produktu. Ti dobří vás dříve či později opustí.
Program na motivaci úzké skupiny zaměstnanců
Pokud 95 % vašich lidí pracuje dobře a vy vytvoříte program na motivaci zbylých pěti procent, pravděpodobně naštvete všech 100 % zaměstnanců.
Bonusový program, jehož dosažení vyžaduje pochybné praktiky
Můžete třeba požadovat po lékařích v nemocnici, aby za určitý čas prohlédli více pacientů. Výsledkem je obvykle dočasný růst produktivity, ale následný pokles kvality – což nejen v případě lidského zdraví může mít vážné následky. Dobří zaměstnanci vidí, že bonusy jsou absurdní a v lepším případě na ně vůbec nereaguji.
-th-