Rozhodli jste se proškolit nebo přeškolit zaměstnance? Pak jistě stojíte před problémem, zda svěřit své lidi do rukou externí firmy, nebo se vrhnout do vzdělávání pomocí vlastních prostředků.
Na první pohled zní alternativa outsourcingu ve vzdělání trochu atypicky, když se ale trochu více zamyslíte, přijdete na to, že je to celkem běžnou záležitostí. Každé jedno školení, každý workshop, který se koná mimo mateřskou organizaci a je zprostředkovaný třeba dovzdělávací agenturou, je vlastně jistou formou outsourcingu.
Příležitostných workshopů je všude plno. Pracovníci je běžně navštěvují, aby si předběžně zvyšovali kvalifikaci, popřípadě drželi krok s nejnovějšími trendy ve své oblasti. Z části si toto dovzdělávání platí sami a vykonávají ho ve svém volném čase. Ovšem na firmu jako takovou to nevrhá zrovna nejlepší světlo – navenek to může vypadat, že se o své zaměstnance nestará nebo ji je jedno, kdo pro ni vlastně pracuje.
Dnes, kdy je otázka reputace nezanedbatelnou veličinou, by se měly firmy takovému samovzdělávání zaměstnanců vyhnout. Měly by se spíše zaměřit na kontinuální školení.
Kontinuální školení je alternativa, kterou zatím praktikuje jen málo firem. Hlavně z důvodu jejich časové a prostorové náročnosti. Kontinuální školení nabízí možnosti výběru: zájezd, kde nám bude aktuální problematika odprezentována v jediném bloku nebo v rozložených přednáškách. Firma by v takovém případě měla zvážit hlavně vyváženost pracovníků. V neznámem prostředí dostanou zaměstnanci možnost na chvilku relaxovat – školení tak bude podporované zvýšeným zájmem.
Jinou možností je navštěvovat přednášky průběžně během roku. Tato metoda se v současnosti využívá více než pořádání zájezdů. Pracovníky tak má firma stále po ruce a není nucená na nějaký čas zpomalit tempo.
Shodnou možností jsou interní formy vzdělávání. Ty jsou vhodné ovšem jen pro firmy, které si mohou dovolit na jistý čas zaměstnat pracovníka, který by školení vedl. Výhody toto jistě má – není nutné, aby pracovníci kamkoli docházeli. Taková forma vzdělání má i větší procento úspěšnosti. Při tomto způsobu se totiž dá uplatnit individuální přístup k pracovníkům, čímž se dosáhne větší efektivnosti. Tím pádem je ale třeba vypracovat samostatný individuální učební plán, který bude přesně šitý na míru.
-pk-