Řídit obchodníky, kterým nechybí sebevědomí a jejichž práce spočívá v umění přesvědčit druhé, jak se mají chovat, není jednoduché. Zároveň to však není ani nemožné. Jen je třeba zvolit trochu jiný přístup než v jiných odděleních. Základní manažerské techniky pro úspěšné vedení obchodních týmů popsal server sales.about.com.
1. Mluvte přímo a jasně
Obchodníci snadno prohlédnou manipulaci ze strany svých nadřízených. Jednejte proto s nimi přímo a otevřeně.
2. Zajímejte se o názory svých obchodníků
Při přípravě nové politiky nebo kampaně vždy svolejte všechny členy týmu a zajímejte se o jejich názory a podněty. U myšlenek, které nemůžete použít, vysvětlete proč. Ukážete tím respekt a teprve pak můžete očekávat respekt i z druhé strany.
3. Vysvětlujte novinky
Nové věci a změny pouze neoznamujte. Vysvětlujte, proč k nim dochází a co vám přinesou.
4. Buďte týmovým hráčem
Manažeři odpovědní za řízení obchodních týmů bývají většinou ve středu firemní hierarchie. Jako střední manažeři musejí umět spolupracovat s nadřízenými i podřízenými a předávat informace z obou stran.
5. Přistupujte ke všem obchodníkům stejně
Nesoustřeďte svou pozornost jen na nejlepší a nejhorší členy týmu. Nechávání ostatních bez povšimnutí vytváří negativní atmosféru. Najděte si proto čas na setkání s každým členem týmu bez ohledu na výkonnost.
6. Poskytujte pozitivní zpětnou vazbu
Obchodníky motivují především dvě věci – peníze a uznání. Vaši finanční možnosti mohou být omezeny, v projevech uznání se vám však žádné meze nekladou. Oceňujte každé zlepšení.
-kk-