Důvodem nedostatečné spolupráce ve firmách není nezájem zaměstnanců pomáhat druhým. Je to spíše neochota požádat druhého o pomoc. Mnoho lidí stále vnímá žádost o pomoc jako známku své slabosti a neschopnosti nebo se obává, že by po nich druzí mohli chtít něco na oplátku. Ať už je váš důvod jakýkoli, není dobrý. Schopnost požádat o pomoc je naopak ukázkou duševní síly a odpovědnosti. Následující doporučení, jak se zbavit nepříjemného pocitu ze žádosti o pomoc a podpořit spolupráci na vašem pracovišti, přinesl server Harvard Business Review.
1. Pomáhejte druhým
Budujte si pověst kolegy, který rád pomůže a nic za to nechce. Ostatní pak budou ochotnější pomáhat vám, až to budete potřebovat.
2. Ujasněte si, co potřebujete vědět
Když jdete požádat kolegu o pomoc, nepřicházejte s obecným konstatováním, že vám něco nefunguje. Předem si zformulujte svou žádost. Nejprve si ujasněte, jakého cíle chcete dosáhnout a jaké konkrétní kroky to bude vyžadovat.
3. Použijte metodu SMART
Vaše žádost by měla být specifická (kdo, co), smysluplná (proč), zaměřená na akci (jak), autentická a časové vymezená (kdy).
4. Nepředpokládejte odmítnutí
Zbavte se představy, že vám druzí nebudou chtít pomoci. Uvědomte si, že nikdy nemůžete vědět, co druzí vědí, koho znají a jak vám pomohou pomoci. I když je o to přímo nepožádáte, mohou do řešení vašeho problému zapojit své kontakty.
5. Přestaňte se bát
Vytvářejte pracovní prostředí, v němž bude pomoc normou. Ukazujte svým podřízeným a kolegům, že není třeba se bát. Zdůrazňujte, že žádost o pomoc může být mnohem efektivnější, než když budou ztrácet čas řešením něčeho, s čím by jim kolega snadno poradil.
-kk-