Chcete-li být v příštím roce dobrým lídrem, zaměřte se především na to, abyste dobře znali sami sebe a lidi kolem vás. To jsou alespoň nejdůležitější vůdcovské dovednosti pro nadcházející rok podle serveru clomedia.com. Ten shrnul desatero zásadních vůdcovských dovedností pro rok 2013 tak, že byste měli znát:
1. Sebe sama
Teprve poté, až budete znát své silné stránky a vliv na lidi kolem sebe, se můžete smysluplně zaměřit na potřeby lidí kolem vás.
2. Své lidi
Potřebujete zjistit, co motivuje každého jednotlivého člena vašeho týmu. Nedá se to zjisti jinak, než že se svými lidmi budete trávit hodně času, sledovat jejich styl práce a zájmy. Stejný přístup ke všem nefunguje.
3. Svou práci
Lídr potřebuje dva typy znalostí – technické a vůdcovské. Může být úspěšný, když bude mít nižší odborné znalosti než jeho podřízení, opačně to však neplatí.
4. Svou organizaci
Lídr potřebuje rozumět vztahům ve své organizaci, vědět, jak komunikovat a rozhodovat v konkrétní firemní kultuře.
5. Své zákazníky
Dobrý lídr neustále porovnává to, co nabízí jeho organizace, s tím, co si žádá a co ví její zákazník. Nemyslí si, že sám ví nejlíp, co zákazník potřebuje.
6. Své kolegy a nadřízené
Chce-li lídr prosazovat své myšlenky, musí mít povědomí o znalostech, dovednostech a schopnostech svých kolegů a nadřízených a aktivně se zapojovat do chodu věcí. Pouze záviset na nadřízených nestačí.
7. Svou vizi, misi a hodnoty
Tyto tři pilíře jsou základem správného rozhodování nejen v pracovním, ale i v osobním životě.
8. Proces zavádění změn
Důvodem selhání většiny změn je špatné plánování a řízení procesu změny. Lídři by se proto měli ještě více zaměřit na rozvoj svých dovedností v této oblasti.
9. Proces rozhodování
Lídr, který se neumí rozhodovat, pouze mate své lidi a brzdí svůj byznys. Vaši lidé potřebují vědět, jak a kdy děláte jednotlivá rozhodnutí.
10. Způsoby, jak budovat dobré týmy
Týmy je třeba neustále rozvíjet a sledovat jejich pokrok. Lídr by proto také měl pracovat na svých facilitačních dovednostech.
-kk-