Nejeden manažer si povzdechne nad tím, že by jeho tým potřeboval obnovit svou dřívější soudržnost a radost ze společné práce. Když se rozhlédne kolem sebe, vidí, jak si každý pracuje na svém. Všichni jsou tak vytížení, že nemají čas ani spolu pohovořit.
Takové situaci je v první řadě třeba předcházet. Varovné signály zahrnují:
-
Odcházíte z porad s pocitem, že je to ztráta času nebo již porady nesvoláváte, jelikož nejsou produktivní.
-
Musíte znovu dělat práci, kterou někdo jiný neudělal správně nebo naopak zjišťujete, že více lidí zbytečně dělá totéž.
-
V týmu vzniká stále více osobních konfliktů.
-
Členové týmu nemají přístup k informacím zásadním pro dobrý výkon své práce, a musejí proto již jednou udělané věci předělávat.
-
Jste zahlceni každodenními požadavky. Vše je najednou prioritní.
-
Styl vaší práce odpovídá krizovému řízení. Vyřešíte jeden problém a objeví se další.
-
Vašemu týmu se nedostává odpovídajícího uznání a respektu zbytku organizace.
Pozorujete-li podobné signály, neberte je na lehkou váhu. Uvažujte o nich nejprve sami a pak svolejte tým ke společné diskusi. Začněte tím, že popíšete situaci se svého pohledu. Dávejte si pozor, abyste nikoho předem neodsuzovali. Důležité je vytvořit prostředí pro otevřenou, nikoli však útočnou debatu. Pokračujte tím, že se ostatních zeptáte na jejich postřehy a zkušenosti. Každý člen týmu by měl mít stejnou možnost promluvit a být vyslyšen.
Dalším krokem je obnovení týmové vize. Společně si připomeňte, za jakým účelem fungujete dohromady a co přinášíte své organizaci. Znovu se shodněte se na provozních zásadách. Teprve poté přistupte k řešení problémů. Ujasněte si, jaké cíle vás jako tým posunou blíže ke společné vizi a co je třeba změnit.
-kk-