Velké změny na obzoru: Získejte pro ně své lidi

Ilustrační snímek

Nikdo nechce, aby jeho zaměstnanci vnímali změny se strachem a nejistotou. Případné pocity nejistoty chcete zmírnit, stejně jako pociťované obavy. Vaši zaměstnanci však nemusí změny odmítat, možná jen měli málo času na to, aby se s nimi srovnali a přijali je. Na rozdíl od nelehké situace zaměstnanců totiž manažeři zpravidla měli na přijetí změny mnohem více času, upozorňuje web management.about.com.

Maratonský efekt

Existuje něco, co William Bridges, známý řečník a konzultant v oblasti change managementu, nazývá „Maratonský efekt“. Toto označení vychází z toho, jak vypadá začátek každého maratonu. Nejrychlejší běžci jsou na začátku a až poté, co odstartují, se ke startu začne chystat další skupina. Po ní další skupina a tak dále, každá skupina běžců tak začíná v jiný čas. A ti, kteří jsou až na konci, obvykle ani nevědí o tom, že v čase jejich startu je první skupina už na desátém kilometru. To celé je velkou metaforou pro to, jak to vypadá, když firma prochází změnou.

Manažeři a zaměstnanci startují v různou dobu

Seniorní lídři obvykle na změně začínají pracovat dlouho předtím, než je změna představena ostatním zaměstnancům ve firmě. Proto mají spoustu času změnu si promyslet, promluvit si o ní s ostatními a změnit způsob, jakým uvažují. Projdou si tak svou vlastní, osobní transformací ještě předtím, než je celofiremní změna zahájena. Střední management má obvykle také mnohem více času na vnitřní přijetí změny než zbytek zaměstnanců.

Myslete na maratonský efekt

Pro seniorní lídry je jejich cíl jasně vidět, vědí, kam chtějí firmu dovést. Většina zaměstnanců však potřebuje delší čas, aby opustili své staré zvyky a aby se vydali na změnu, která je nutná. Buďte proto trpěliví.

Kniha:

BRIDGES, William: Managing Transitions: Making the Most of Change. Da Capo Press, 2003, 144 s.

-jk-

Zdroj: About Management - část amerického portálu About.com věnovaná managementu
Zobrazit přehled článků ze zdroje About Management