Pokud odvedli vaši zaměstnanci dobrou práci, přináší Vánoce skvělou příležitost, jak vyjádřit díky a nabídnout jim něco navíc. Rituál svátečních bonusů by se ale měl pečlivě promýšlet. Špatná volba může totiž vyslat nevhodný signál.
Pokud plánujete obdarovat, promýšlejte pečlivě celý proces. Když to uděláte jen z povinnosti, zaměstnanci to většinou poznají. Autorka uvádí, že kdysi pracovala pro firmu, která dávala každý rok zaměstnancům pytel pomerančů a ořechů - sesterská společnost byla ovocná farma. Navíc si každý zaměstnanec musel svůj bonus osobně vyzvednout z jejích skladů. Tento laciný trik byl pak jen předmětem vzájemných stížností zaměstnanců.
I když plánujete obdarovat zaměstnance jen nenákladným dárkem, můžete se trefit do černého, pokud svůj výběr dobře promyslíte. Nedávejte například nic příliš osobního nebo něco, co může mít pro obdarované kontraproduktivní hodnotu (například alkohol pro abstinenta). Nebo dárek, který by si mohl obdarovaný špatně vyložit (například obdarovat zaměstnankyni letenkou na konferenci do místa, kde se bude vyskytovat její nadřízený).
- Snažte se volit takový dar, který by neurazil ani vás.
- Možná máte v oblibě jen některé zaměstnance. Pokud ale ostatní podali podobný výkon, nesnažte se nikomu nadržovat.
- Pokud si stále nevíte rady, využijte rodinný a etický barometr. Zkuste se zamyslet, zda by to, co chcete dát svým zaměstnancům udělalo radost vašim rodičům, partnerům nebo dětem.
- Pokud jste majitelem firmy a chcete obdarovávat své zaměstnance na Vánoce, uvědomte si, že ať už jim dáte cokoliv, budou si to většinou dlouho pamatovat.
-av-