Typickou charakterovou vlastností Britů je zdvořilost, trpělivost a zdrženlivost. To se samozřejmě ukazuje i v britské obchodní kultuře. Zejména zdvořilost zde hraje daleko větší roli než například ve střední Evropě. V komunikaci se to projevuje například tím, že požadavky, a zejména pak odmítnutí, se vyslovují velmi nepřímo.
Při obchodním jednání s Brity byste rozhodně neměli šetřit slovy „prosím“ a „děkuji“. Své myšlení byste se měli snažit uzpůsobit ve stylu britského „think positive“ – povzbuzení místo kritiky, uvolněnost místo křečovitosti, úsměv místo zlosti, duchaplnost místo rozmrzelosti.
Typický je také tzv. understatement – úmyslné nedoceňování nebo zlehčování sebe sama i problémů. Je tedy proto třeba zbystřit pozornost, mluví-li se o nějakém problému jako o „malém“ nebo „nepatrném“. Většinou to totiž znamená velký problém.
Osobitost britské obchodní kultury se projevuje již při prvním kontaktu. Schůzku je vždy třeba domluvit alespoň týden předem. Většinou se vyžaduje dochvilnost, akademická čtvrthodinka je však tolerována. Vizitky se vyměňují při každé příležitosti.
Nemělo by vás překvapit, osloví-li vás britský obchodní partner jménem. V každém případě však vyčkejte, zda vás k oslovování jmény vyzve. V ostatních případech důsledně dodržujte oslovování pán/paní spolu s příjmením. Akademické tituly se (s výjimkou lékařů) při oslovování nepoužívají. Právníci a výše postavení muži se oslovují „sir“.
-kk-