Umění „small talku”: Jak zavést neformální konverzaci kdykoliv a s kýmkoliv

Nezávazný, neformální „pokec“, v angličtině označovaný jako „small-talk“, je často zdrojem vtipů a averze. Mnozí ho nemají rádi a někteří lidé se mu vyloženě vyhýbají. Pravda je ale taková, že většina z nás je ráda, když s námi člověk, se kterým si toho zatím nemáme tolik co říci, zapřede nenucený, ale zábavný rozhovor, ať už je o počasí, o sportu nebo třeba o veřejné dopravě. Umět zapřést „small talk“ je velmi užitečná vlastnost, která se vám bude hodit jak při vedení pohovorů, tak i při seznamování se s obchodními partnery, s klienty, ale i v soukromém životě. Jak na „small talk“? Zde je několik tipů.

Ilustrační snímek

Tento text vychází ze článku na webu Harvard Business Review.

Mějte otevřený postoj a začněte konverzaci s úsměvem

Prvním krokem k zapředení úspěšného „small talku“ je dát druhému člověku neverbálně najevo, že jste na jeho straně, že se o něj zajímáte a že máte dobré úmysly. Všechny další kroky se vám pak budou dělat mnohem snáz. Sympatie druhého člověka nejlépe získáte tak, že zaujmete otevřený postoj směrem k dotyčnému a budete se na něj usmívat.

Začněte nějakým neutrálním tématem

Na začátku, když ještě nevíte, jaké má dotyčný zájmy, je nejlepší začít nějakým obecným tématem. Může to být třeba tak zesměšňované počasí. Nebo můžete říct, co zvláštního se vám přihodilo cestou na setkání.

Pokládejte otázky

„Small talk“ je dobré začít nějakou vlastní promluvou. Chvilku mluvte vy, ale pak do konverzace zapojte i druhou osobu tím, že jí položíte nějakou otevřenou, jednoduchou otázku.

Zaměřte se na pozitivní témata

Téma, které si vyberete, by mělo být pozitivní. Mělo by vzbuzovat úsměv, dobrou náladu a touhu se ke konverzaci připojit. Určitě nechte stranou jakákoliv kontroverzní, depresivní nebo negativní témata.

Najděte společný zájem

Zkuste najít, co máte s dotyčným člověkem společného. Bydlíte ve stejné části města? Máte rádi stejný sport? Nebo hrajete oba nějaký hudební nástroj? Jakmile najdete společný zájem, získáte tak skvělé společné téma, které „small talk“ povznese na regulérní a zajímavou konverzaci.

Naslouchejte

Základem jakékoliv konverzace je aktivně naslouchat. Když položíte druhé straně otázku, skutečně poslouchejte, co druhá osoba říká. Přemýšlejte nad tím, co vám řekne, a pak na tuto promluvu reagujte zas nějakým zajímavým způsobem. Tímto procesem posunete „small talk“ dál a dál.

 

-mm-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review