Každému týmu se někdy něco nepodaří. Větší chyba, než neuspět, však je nepoučit se. Většina manažerů dobře ví, že neúspěch je třeba chápat jako poučení a jít dál. To se však snadněji řekne, než udělá. Pojďme se proto zaměřit na konkrétní kroky, jak pomoci vašemu týmu překonat neúspěch a využít jej jako příležitost pro další růst. Následující tipy publikoval server Harvard Business Review.
Ovládejte své emoce
Vaše pocity mají zásadní vliv na to, jaká nálada bude panovat v celém týmu. Než tedy začnete řešit neúspěch, uklidněte se a připomeňte si, že vaším úkolem je pomoci ostatním, aby se vyrovnali se svými vlastními negativními emocemi.
Ukažte pochopení
Nikdo po vás nechce, abyste byli okamžitě stoprocentně pozitivní. Stejně tak i vaši lidé potřebují prostor, aby mohli zpracovat své zklamání a rozčilení. Vyjádřete pochopení pro jejich pocity a ujistěte je, že i vy se necítíte dobře.
Pojmenujte, co se nepovedlo
Nezkreslujte skutečnost a nesnažte se ji nijak vylepšit. Otevřeně si řekněte, co se stalo a proč. Soustřeďte se na fakta.
Pozor na obviňování
Nezabývejte se tím, kdo udělal chybu, ale co je třeba zlepšit. Pokud si chcete popovídat s jedním nebo více členy týmu, kteří udělali nějakou závažnou chybu, promluvte si v soukromí. I tak se však soustřeďte na chybu, nikoli na kritiku osobnostních rysů podřízených. Můžete si vyzkoušet i anonymní týmové cvičení. Požádejte své podřízené, aby každý napsal zpětnou vazbu na své kolegy.
Zlepšete náladu
Jakmile analyzujete příčiny neúspěchu, přejděte k tomu, co bude dál. Počkejte několik dní a sejděte se k diskusi nad tím, jak se podobným chybám v budoucnu vyhnout. V této fázi již buďte skutečně pozitivní a ukažte energii do další práce. Nebijte se zapojit i humor.
Jděte dál
Vyprávějte svému týmu příběh z vaší vlastní zkušenosti, kdy jste zažili neúspěch a dokázali se z něj poučit. Pokud takový příběh nemáte, sáhněte do historie svého týmu. Požádejte své podřízené, aby připomněli situace, kdy se něco nepovedlo a nakonec to týmu velmi prospělo. Pak by měla následovat diskuse o tom, jak se poučíte nyní. Můžete opět vyzkoušet týmové cvičení. Rozdělte tým na dvě poloviny, z nichž první se zaměří na to, co by se mohlo pokazit při budoucích projektech. Druhá polovina by měla dát dohromady, co konkrétně může tým změnit.
Obecné pravidlo zní: Soustřeďte se spíše na řešení než na problémy a na budoucnost než a minulost.
-kk-