Tým se chová tak, jak mu dovolíte

Když se v týmu objevují pomluvy a obviňování, přináší to mnoho rizik. Dobří lidé zpravidla tým brzy opustí a noví kvalitní kandidáti nepřijdou, protože tým bude mít špatnou pověst.

Kritické problémy v takové situaci často zůstávají neřešeny, protože nikdo se necítí dostatečně bezpečně na to, aby je pojmenoval problém a navrhl k řešení. Navíc je v takovém týmu často rozhodováno skrytě a potají. Vzhledem k atmosféře se pak lidé zdráhají přijímat riziko a inovovat.

Jak se takový tým pozná a co můžete udělat pro nápravu?

Ilustrační snímek

Pokud chcete vědět, zda vedete nefunkční tým, poznávací znamení jsou jasná:

  • Spolupracovníci si na sebe navzájem stěžují a rádi vidí neúspěch ostatních.
  • Tráví čas tím, že se snaží krýt vlastní záda místo toho, aby dělali něco produktivního.
  • Jeden druhého sabotuje, členové týmu sledují své osobní agendy.

Pokud tomu tak je, musíte zasáhnout a dysfunkční tým změnit k lepšímu. Postupovat můžete podle těchto kroků, doporučených webem businessknowhow.com.

1. Přijměte odpovědnost za změnu

Co jste vy sami udělali špatně, že jste dopustili, aby věci zašly tak daleko? Nyní se musíte snažit. Zvažte získání 360stupňové zpětné vazby, abyste pochopili, jak vás tým vnímá jako svého lídra.

2. Zkontrolujte fakta

Vycházejte z dat i zpětné vazby, abyste zjistili, co se přesně děje. Snažte se poznat a porozumět perspektivám členů týmu. Ptejte se jich a buďte zvědaví, poslouchejte je, aniž byste vynášeli soudy. Zpětné vazbě buďte otevření. Pravda se někdy těžce poslouchá, vy ji však najít musíte. Váš vlastní pohled totiž může být zaujatý.

3. Učiňte těžká rozhodnutí

Nastavte nový standard. Stanovte, jak chcete, aby tým fungoval. Laťku byste měli nastavit vysoko a požadovat dodržení standardů po všech v týmu. Když se někdo nezačne chovat v souladu s novými očekáváními, nepřehlížejte to, ať už z jakýchkoli důvodů. Ukažte, že jste odhodláni standard vyžadovat. Jasně také pojmenujte příklady, kdy někdo nový standard chování a spolupráce splňuje nebo naopak nesplňuje.

4. Zapojte i ostatní

Zapojte celý tým a diskutujte o výzvách i o způsobech, jak spolupráci v týmu ještě zlepšit. Je-li to zapotřebí, požádejte o pomoc facilitátora – může to být business partner z HR nebo důvěryhodný kolega, kterého všichni považují za neutrálního.

-jk-

Zdroj: Business Know-How - americký server věnovaný různým aspektům řízení malých podniků
Zobrazit přehled článků ze zdroje Business Know-How