Dejte zaměstnancům najevo, že si vážíte jejich expertizy a individuálních dovedností
Podle INC.com platí, že jedním z nejjednodušších a zároveň nejefektivnějších způsobů zvýšení pracovní morálky je vyjádření respektu vůči jednotlivým pracovníkům. V každodenním shonu při řešení rutinních úkolů se často stává, že manažer zapomíná, že jeho podřízení jsou individuální osobnosti, které potřebují povzbudit, ocenit a dodat sebevědomí. Dávejte zaměstnancům najevo, že neberete jejich snahu a znalosti na lehkou váhu, a v každodenní praxi jim dokazujte, že je neberete pouze jako generickou pracovní sílu, ale že si vážíte jejich individuálních dovedností.
Vnímejte názory pracovníků a praktikujte aktivní naslouchání
Mnoho pracovníků je frustrovaných tím, že cítí, že jim vedení firmy ani jejich přímí nadřízení nenaslouchají. Řadoví zaměstnanci jsou přitom často v první linii při jednání s klienty, obchodními partnery nebo dodavateli a mají často spoustu konstruktivních nápadů a návrhů na zlepšení. Měli byste tedy naslouchat tomu, co zaměstnanci říkají a co si myslí, a aktivně je podporovat v tom, aby se vyjadřovali. Nesmí se ale jednat pouze o předstírané poslouchání. Musíte se skutečně zastavit, vyslechnout si zaměstnance a aktivně mu naslouchat, tedy pokládat mu doplňující otázky, přeformulovávat to, co řekl, a reagovat na to, co bylo z jeho strany vyřčeno.
Vysvětlujte zaměstnancům širší kontext
Zaměstnanci budou mít větší motivaci pracovat, pokud budou chápat širší kontext své práce. Nikdo nechce pracovat pouze ve své malé bublině, aniž by věděl, k čemu je jeho práce dobrá a k jakému většímu celku svým úsilím přispívá. Poskytněte tedy pracovníkům určitý nadhled. Sdílejte s nimi výsledky a strategie celé firmy, řešte s nimi cíle a směřování celého týmu a vysvětlujte jim, proč od nich potřebujete tu práci, kterou po nich chcete. Členové týmu se tak budou cítit více jako součást jedné skupiny a budou mít mnohem větší motivaci přispět svoji troškou k celkovému úspěchu celého týmu nebo společnosti.
-mm-