Při mluveném projevu by každý měl mít na paměti, že vystupuje pro ty, kteří jej poslouchají a nikoli pro sebe. Nejčastěji se takto komunikuje v práci, ale i v soukromém životě. Nejobtížněji se učí interpersonální komunikace, která může probíhat s kýmkoli a kdekoli a řečník nad ní nemá takovou kontrolu jako v případě obchodní prezentace či veřejného vystoupení pro mnoho lidí. Článek popisuje tři rady, jak se zdokonalit v interpersonální komunikaci.
- Zastavte se a dýchejte. Než se pustíte do emocionálně vyhrocené debaty o něčem, co bylo řečeno, zhluboka se nadechněte a zopakujte to pětkrát. Nemusíte přemýšlet, proč byste to měli dělat, zkrátka to dělejte.
- Učte se naslouchat. Poslouchejte, co vám druzí říkají, abyste to mohli správně pochopit a udělat si obrázek.
- Učte se pokládat otázky. Řečnické dovednosti zahrnují slova, gesta, výraz, intenzitu a tón hlasu, což všechno nechává prostor pro nedorozumění na straně řečníka i posluchače. Naučte se proto ptát, zda jste dobře rozuměli a zda vám druhá strana dobře rozuměla.
-kk-