Transformační změna nemusí být horor

Schopnost přizpůsobovat se potřebám zákazníků a změnám trhu úzce souvisí s tím, jak rychle firmy dokáží růst a dosahovat vyšších zisků. Jak konkrétně ale budovat stabilní firmu v prostředí změn? Nejnáročnější jsou tzv. transformační změny, které zahrnují všechny důležité faktory fungování organizací a panují kolem nich hluboce zakořeněné mýty.

Ilustrační snímek

Na nejčastější mylné představy ředitelů a manažerů firem o transformačních změnách upozornil server ChiefExecutive.net.

1. mýtus: Musíte přesvědčit všechny

Neustále se mluví o tom, že je třeba budovat jednotnou firemní kulturu, aby všichni byli takříkajíc na jedné lodi. To je jistě pravda, není však v ničích silách zajistit, aby se zásadními změnami souhlasili všichni. Zaměřte se na ty, jejichž souhlas opravdu potřebujete, a neztrácejte čas přesvědčováním těch, kterých se změna dotkne jen okrajově nebo mohou být snadno nahrazeni. Udělejte vše pro to, aby změna byla pro vaše lidi co nejméně nepříjemná, ale nečekejte na nemožné.

2. mýtus: Transformační změny jsou vždy dramatické

Ve skutečnosti nemusejí být nijak dramatické, pokud jsou jasné. Čím více nejasností, tím větší odpor. Když změna probíhá transparentně, zaměstnanci ji lépe přijmou. Potřebují od vás vědět, jaká změna přijde a proč, co konkrétně pro ně bude znamenat nyní a co bude přinese do budoucna.

3. Transformační změny probíhají shora dolů

Úloha nejvyššího vedení při prosazování změn ve firmě je důležitá. Nejdůležitější roli však hrají neformální lídři uvnitř firmy. Jsou to lidé, kteří mají velký vliv na ostatní bez ohledu na svou pozici. Právě s těmito pracovníky je třeba komunikovat a spolupracovat, má-li firma vaši změnu přijmout.

-kk-

Zdroj: ChiefExecutive.net - americký magazín pro top manažery
Zobrazit přehled článků ze zdroje ChiefExecutive.net