Tichá rezignace: Co to je a jak proti ní u vašeho týmu bojovat

Poslední dobou se v odborných článcích a médiích hojně skloňuje termín „tichá rezignace“ nebo „tiché nepracování“. Tak se nejčastěji překládá anglické sousloví „quiet quitting“ a jedná se o aktuální trend u některých pracovníků, převážně u těch mladších. O co se jedná, proč byste se jako týmový lídři měli tiché rezignace bát a co s ní můžete dělat?

Ilustrační snímek

Co to je tichá rezignace?

Tichá rezignace je vlastně odpovědí na pracovní kulturu založenou na neustálém nátlaku a požadavku po vysokých výkonech. Zaměstnanci, většinou mladí lidé, zkrátka přestanou dělat cokoliv navíc a začnou dělat jenom přesně to minimum, které se po nich požaduje. Dalo by se říct, že se jedná o určitou formu vyhoření, ale s tím, že dotyčný pracovník se nezhroutí úplně a jede na jakéhosi autopilota.

Co můžete udělat pro to, aby vaši podřízení tiše nerezignovali?

Podle Forbesu je tichá rezignace většinou reakcí na nedodržené sliby, tlak na výkon a malé docenění práce navíc. Aby tedy vaši podřízení tiše nerezignovali, musíte se soustředit na následující body.

  • Doceňujte dobře odvedenou práci. Když vidíte, že se pracovníkovi něco skutečně povedlo nebo že se opravdu snažil, oceňte to. Nemusí nutně jít o finanční odměnu – zaměstnancům chybí hlavně upřímná pochvala a uznání.

  • Zajímejte se o své podřízené i na lidské úrovni. Vaši zaměstnanci nejsou jenom roboti. Nehodnoťte je pouze z hlediska jejich pracovního výkonu, ale zajímejte se o to, co se děje v jejich životech a jestli neřeší nějaké problémy.

  • Nezanedbávejte rozvoj podřízených. Nabídněte pracovníkům dostatečný prostor pro rozvoj a další vzdělávání. Nenechte je dělat jednu rutinní práci neustále dokola.

  • Veďte s podřízenými dialog. V neposlední řadě je důležité se zeptat samotných pracovníků, co jim chybí nebo co by ocenili. Veďte se svým týmem dialog a individuálně se se svými podřízenými setkávejte, abyste věděli, co je doopravdy trápí.

 

-mm-

Zdroj: Forbes.com - prestižní americký časopis a web věnovaný obchodu
Zobrazit přehled článků ze zdroje Forbes.com