Vánoce se kvapem blíží, v obchodech již pomalu chystají sváteční kolekce a vy se těšíte na vaše zasloužené bonusy ze zaměstnání, které z velké části padnou na nákup dárků. Jak byste reagovali, kdyby se vaše společnost rozhodla tento rok pro menší změnu strategie a vaši odměnu připsala na charitu nebo vašim spolupracovníkům? Můžeme se jen dohadovat nad tím, jakou vlnu nevole by tato událost zvedla. Nicméně z výzkumu, který na svém webu řešil server Business 2 Community, vyplývá něco úplně jiného - vzdání se odměny ve prospěch někoho jiného vede k vyšší spokojenosti a dokonce může zlepšit také pracovní výkon!
Výzkum probíhal v několika důkazních fázích, které měly za cíl prokázat spojitost mezi pocitem štěstí, výkonností a prosociálním chováním. V prvním případě byly experimentální skupině rozdány finanční poukázky určené pro charitativní účely, zatímco kontrolní skupina neobdržela nic. Ve výsledku byl zaznamenán nárůst spokojenosti u těch, který voucher obdrželi oproti výsledkům kontrolní skupiny, jejíž spokojenost zůstala nezměněna.
Podobně proběhla i další fáze, kdy si měl jeden sportovní tým předat svůj finanční obnos se svými spoluhráči navzájem, zatímco druhý tým jej měl utratit každý sám za sebe. Velkým překvapením byl značný nárůst výkonnosti prosociálně jednajícího týmu, jehož výsledky se s každými 10 dolary darovanými spoluhráči daly propočítat až na 11% nárůst výsledného procenta. Naopak s každými 10 dolary utracenými pro vlastní potřeby klesla výkonnost o 2 %.
A jaký má tato studie dopad v korporátním prostředí? Samozřejmě i na takovou situaci se výzkum zaměřil a aplikoval stejný přístup jako v druhé fázi, a to na příkladě obchodního oddělení jedné farmaceutické společnosti. Už nás nepřekvapí nás, že dopadl se s podobně zajímavými výsledky. Při výpočtu návratnosti investic firma za každých 10 dolarů utracených individuálně obdržela pouhé 3 dolary nazpět. Kdežto u každých 10 dolarů investovaných prosociálně firma získala celých 52 dolarů v příjmech!
Z výzkumu vyplývá, že osobní bonusy pro zaměstnance vám v tomto případě prodeje nezvýší. Tato problematika tak spadá k narůstajícímu počtu důkazů, že prosociální chování přináší pozitivní výsledky pro ty, kteří se v něm angažují. Manažerům se tak do rukou dostává další nástroj zvyšování výkonnosti i spokojenosti vlastních zaměstnanců.
-bn-