Staňte se nenahraditelnými

Kdo by se nechtěl stát pro druhé nepostradatelným člověkem? Zvláště v době, kdy řada firem zvažuje nucené škrty a propouštění. Jak toho ale dosáhnout?

Ilustrační snímek

Bruce Tulgan, autor knihy „The Art of Being Indispensable at Work“, říká, že ve snaze stát se nepostradatelnými se příliš často zavazujeme k úkolům, které jsou nad naše kapacity, a výsledky se pak míjí účinkem. Důležité úkoly zůstanou nedokončené nebo neúčinné.

Podle jeho mínění lidé získávají skutečný vliv ve chvíli, kdy dokáží překonat svou potřebu nadměrného závazku, který nedokáží naplňovat, a namísto toho se naučí přijmout spolupráci jako prostředek k tomu dělat věci správně a efektivně.

Když totiž pomáháme druhým uspět, uspějeme všichni. Nejde však o to, abychom dělali všechno pro všechny – to vede jen k přetěžování. Důležité je přistupovat individuálně ke každému vztahu, každé interakci a každému dalšímu člověku s myšlenkou vytvářet přidanou hodnotu společně.

Tulgan ve své publikaci řeší také další problémy jako přepracování, nedostatek odpovědnosti, nedostatek autority, schopnost umět říct ne nebo jak pracovat s arogancí.

Skutečný vliv je podle autorových slov síla, kterou máte, když ostatní lidé za vás, respektive pro vás chtějí dělat věci, dobře využít váš čas a přispět k vašemu úspěchu. Způsob, jak to vybudovat, je sloužit ostatním tím, že děláme dlouhodobě správnou věc, okamžik za okamžikem a přidáváme maximální hodnotu každé jednotlivé interakci.

Zároveň je také důležité si uvědomit, že než budete moci věci vyřešit na své vlastní úrovni, musíte si být jisti, že jste v souladu s lidmi, kteří o nich rozhodují. Řešením je dobrá komunikace směrem nahoru a dolů v rámci managementu a podřízených vztahů. Sladění s těmi, kdo rozhodují, dává procesu jasnost.

Tulgan dále říká, abyste se ve svém přístupu zaměřili jen na to, co umíte nejlépe, a neustále rozšiřovali rámec své specializace, respektive přijímali přidružené úkoly a povinnosti, které s vaší stávající pozicí souvisejí.

Příliš mnoho lidí dělá chybu, když si myslí, že klíčem k tomu, aby se člověk stal nepostradatelným, je tvrdá práce. Ano, ale pokud opravdu tvrdě investujete energii tam, kde to nedává smysl, nepřidáváte hodnotu.

Chcete-li být v práci nepostradatelní, musíte být známí tím, že vykonáváte jednu důležitou věc za druhou velmi dobře, velmi rychle a po celý den. Nepřeskakujete z úkolu na úkol. Máte své zaměření a toho se držíte.  Zároveň vyvíjíte úsilí ve spolupráci s ostatními.

Pokud jste chytří, rychle si uvědomíte, že nemůžete být nejlepším člověkem jen v technických aspektech vaší práce. Vztahy jsou také kritické. Ale nemůžete vybudovat takové vztahy, jaké potřebujete, když budete obcházet systém, vyhýbat se pravidlům nebo politikařit.

Stát se nepostradatelným člověkem není snadné a vyžaduje dlouhodobý trénink. Tyto myšlenky však mají výhody i mimo práci. Když budete chytře pomáhat druhým, uděláte ze sebe takového člověka, kterému i druzí budou chtít pomoci.

 

 

-bb-

Zdroj: Leadership Now - web věnovaný široké škále aspektů leadershipu
Zobrazit přehled článků ze zdroje Leadership Now