Není snad pochyby o tom, že kreativita je jednou z nejvíce ceněných lidských vlastností zejména ve firemním prostředí. Bez kreativního pohonu by nebyl postup a podnikatelé by se jen stěží dokázali udržet na trhu. Kreativní myšlení je však potřeba v mnoha případech stimulovat. Server Open Forum proto poradil několik užitečných cvičení, nástrojů, konceptů:
Vytvořte si zákaznickou mapu
Zpětná vazba od vašich zákazníků může být tím nejcennějším pro rozvoj vašich inovativních nápadů. Mapy zákaznických cest vám pomohou uvidět a pochopit vaše produkty nebo služby zákaznickým okem. Více se o tomto konceptu dozvíte zde.
Zkuste techniky laterálního myšlení
Jedná se o techniku, která se zaměřuje na výzvy ze zcela různých úhlů pohledu. Tento nástroj staví na generování nápadů výběrem zcela náhodných podstatných jmen a následného vymýšlení co největšího počtu asociací. Jak je můžete vztáhnout k vašemu podnikání? Více o této technice naleznete zde.
Nastavte si upozornění od Googlu
Účty od Googlu nabízí funkci upozornění na témata, která vás zajímají. To může být velmi užitečné, pokud právě řešíte nějaký problém týkající se určité oblasti. Získejte tolik nápadů, kolik jen bude možné. Je to velmi užitečná rada i pro případ, že se nejedná o nový problém, ale potřebujete získat jiný pohled. Více se dozvíte zde.
Poradí vám rybí kostřička
Pokud si nevíte rady s určitým problémem, vyzkoušejte právě tuto techniku („Fishbone technique“). Na jeden okraj papíru nakreslete kolečko symbolizující rybí hlavu a také samotný problém a dále dokreslete rybí kostřičku – dlouhou vodorovnou kost a z ní trčící menší kosti po obou stranách. Ke každému výběžku kostičky vypište možné příčiny problému.
Změňte rámce pomocí mřížky
Tato technika je založena na myšlence, že různí lidé mají různé zkušenosti a tudíž logicky vidí problém z různých úhlů pohledu. Metodika je jednoduchá. Nakreslete mřížku o čtyřech boxech a doprostřed napište problém, který řešíte. Nyní máte dvojí možnost, jak techniku využít. Boxy můžete vyplnit dle 4P přístupu a podíváte se na problém z pohledu produktu, plánování, potenciálu a personálu. Nebo můžete pořádat další specialisty a profesionály z jiných oborů, kteří budou mít vlastní specifický pohled na věc. Více o této technice naleznete zde.
Ty to techniky jsou vcelku jednoduché a mohou vám pomoci otevřít oči ve chvílích, kdy už příliš dlouho jedete v zajetých kolejích. Pokud se vám však ani jedna z výše zmíněných technik nezdá, pak si jednoduše vytvořte deník nebo nástěnku na nápady. Uvidíte, jak moc může být užitečné si nápady jen někde zapsat.
-bn-