Máte v týmu zaměstnance, který podává výborné výkony, ale neustále kritizuje všechny a všechno. Pokaždé, když něco řeknete, otevřeně vystupuje s opačným názorem. Dosud jste to ignorovali, ale nyní již chápete, že musíte něco udělat, protože produktivita celého týmu začíná klesat.
Ptáte se, proč se dotyčný neustále ozývá? Možnosti jsou dvě: buď skutečně věří, že má pravdu, nebo pouze chce být vidět. V obou případech je na vás, abyste jeho chování dokázali využít k podpoře, nikoli demotivaci týmu.
Jak na rebely?
V první řadě hledejte příčiny. Ujistěte se, že vaši zaměstnanci mají prostor k tomu, aby vyjadřovali své myšlenky a že je mohou nejen vyjadřovat, ale i uvádět do praxe. Pokud někdo cítí, že jej firma ignoruje, pochopitelně jej to frustruje a nutí vyjadřovat nespokojenost.
Pak se s „rebelem“ osobně sejděte a promluvte si o tom, jak jsou ve firmě nastaveny procesy. Zdůrazněte, že vítáte návrhy na zlepšení, zároveň však musíte respektovat pracovní postupy dané nejvyšším vedením firmy. Zaměřte se na to, jak směřovat rebelovu energii na určitý projekt, který mu umožní vyzkoušet jeho vlastní nápady.
Využijte koučovací přístup, abyste rebelovi ukázali, že je součástí týmu. Pomáhejte mu pochopit, že úspěchů dosahujete společně a rebelství má smysl jen tehdy, pokud zvedá tým k lepším výkonům. Pokud ani to nepomůže, vážně se zamyslete nad tím, jakou hodnotu pro vás má výkonnost jednotlivce.
-kk-