Průzkum: Programy na podporu firemní pohody potřebují více zlidštit

Podle nedávného průzkumu společnosti PwC generální ředitelé společností plánují výrazně digitalizovat, podpořit flexibilitu a také se soustředit více na své zaměstnance a jejich osobní blaho a spokojenost.

Ilustrační snímek

Průzkum CEO Panel SurveyPDF zapojil téměř 700 generálních ředitelů napříč zeměmi, aby zjistil, jak se po pandemii změní obchodní model jejich firmy. Jejich odpovědi hovoří o tom, jak se bude pravděpodobně vyvíjet budoucnost práce.

Závěry ukázaly, že plány CEO se zaměřují na tři klíčové oblasti:

  • stát se více digitálními a virtuálními,
  • přijmout větší flexibilitu
  • více se orientovat na zaměstnance.

První dvě priority se odrážejí v dalších výsledcích průzkumu. Například 78 % dotazovaných ředitelů uvedlo, že věří, že přechod na vzdálenou spolupráci přetrvá i nadále. Zároveň v této souvislosti 61 % uvedlo, že věří, že firmy sníží své nároky na fyzický prostor kanceláří.

Tyto trendy podtrhují význam třetí priority identifikované mezi respondenty: více se orientovat na zaměstnance. Plánem je především rozšíření programů v oblasti zdraví, bezpečnosti zaměstnanců a/nebo různé wellness programy. Více než 60 % dotazovaných zároveň uvedlo, že kroky v tomto směru již podniklo v průběhu počátků pandemie.

Jestliže se však hovoří o wellness iniciativách, nejsou tím myšleny žádné univerzální programy používané doposud mnoha společnostmi. Firmy budou muset zaujmout osobnější přístup k pohodě zaměstnanců.

Zásadní změna způsobu práce lidí vyžaduje udržení jejich důvěry. Pokud chtějí být firmy více virtuální a flexibilní bude potřeba, aby se zaměřily na blahobyt svých zaměstnanců novými a kreativními způsoby, které jim pomohou zmírnit stres a předcházet syndromu vyhoření.

Pracovníci se navíc obávají zvýšené automatizace, nejistoty zaměstnání, nutnosti zvyšovat kvalifikaci a možnosti opětovného nasazení do nových rolí. Zároveň čelí významným výzvám ve svém osobním životě, ať už mají doma děti, které se učí na dálku, starají se o příbuzné, nebo se vyrovnávají s izolací a prací o samotě.

Prvním krokem k efektivnějším programům na podporu pohody, zdraví a bezpečí zaměstnanců je přemýšlet o svých lidech jako o jednotlivcích. Jedním z efektivních způsobů, jak to vedoucí společnosti mohou udělat, je vytvořit persony nebo vzorové profily, které obsahují podrobnosti o pracovních i jejich osobních tlacích, což umožňuje hlubší pochopení toho, co zaměstnanci potřebují, a toho, jak je různé scénáře pravděpodobně ovlivní.

Vedoucí společnosti musí zvážit, čím chtějí, aby jejich organizace byla a jak lze tuto vizi přizpůsobit zaměstnancům. Podle expertů z PwC by měly firmy začít s následujícími pěti akcemi:

  • Vést s cílem. Vyjasnit účel organizace a sladit jej s potřebami a preferencemi zaměstnanců, což bude mít významný dopad na produktivitu a ziskovost. Práce má pro lidi smysl různými způsoby, ale zaměstnanci stále častěji hledají práci, která je skutečně odměňující a odpovídá jejich osobním hodnotám. V obecnějším smyslu je také důležité sladit iniciativy jako udržitelnost, sociální odpovědnost a otázky spravedlnosti a rovnosti.
  • Využijte persony pro plánování scénářů. Lídři by měli zavést dynamické plánování scénářů, které zohlední to, co jejich zaměstnanci chtějí, pokud jde o to, jak a kde pracují, a pochopení vnějších faktorů. V rámci tohoto cvičení by měli používat definované persony, aby lépe porozuměli individuálním potřebám, obavám a obavám svých zaměstnanců. Budoucí výzvou totiž nemusí být globální pandemie, ale cokoliv jiného, co donutí společnost otočit jeden nebo více aspektů svého provozního modelu, aby mohly účinně reagovat.
  • Zvyšování kvalifikace zaměstnanců. Organizace mají odpovědnost za rozvoj strategie zvyšování kvalifikace – jak pro zaměstnance, kteří budou ve své společnosti přesunuti do různých rolí, tak pro ty, kteří se rozhodnou nebo jsou nuceni hledat příležitosti mimo společnost. Bude nutné aktualizované dovednosti, aby lidé uspokojili vyvíjející se potřeby jejich organizace, ať už to znamená budování jejich digitální prozíravosti nebo rozvoj jejich vůdčích a mezilidských dovedností.
  • Zapojte data a analytiku. Lídři mohou na základě hlubšího porozumění potřeb zaměstnanců lépe specifikovat a personalizovat benefity. Chcete-li zjistit, na které výhody se zaměřit, použijte k provedení analýz preferencí pokročilou analytiku a poté uzpůsobte datům vaše rozhodování. Získáte také dobrou kontrolu toho, jak moc jsou vaše investice v souladu s tím, co zaměstnanci chtějí a potřebují. Zamezíte tak zbytečnému plýtvání zdrojů.
  • Přepracujte zaměstnanecké programy a politiku. Vedle přepracování plánů výhod by se lídři měli podívat také na širší náborové a výkonnostní strategie. Společnosti by například měly přezkoumat své aktuální nabídky vzdělávání a rozvoje, aby odpovídaly lépe individuálním potřebám zaměstnancům. Ani zde už univerzální přístup nebude stačit.

Jádrem všech těchto realizací jsou lidé. Skutečnou odolnost vůči současným i budoucím krizím lze pěstovat pouze pokud vedoucí pochopí cíle a výzvy svých zaměstnanců - to, co od svého zaměstnavatele potřebují, aby mohli dobře žít a pracovat.

 

-bb-

Zdroj: Strategy+Business - americký magazín o strategiích v podnikání
Zobrazit přehled článků ze zdroje Strategy+Business