V manažerské praxi nastává celá řada situací, kdy je třeba řešit se zaměstnanci určitou nepříjemnou nebo složitou věc. I když však jde o téměř denní chleba, mnozí manažeři mají tendenci vyhýbat se složitým rozhovorům se zaměstnanci, co nejdéle je to možné. Výsledky takového jednání jsou zřejmé. Přečtěte si proto následující doporučení, co dělat a nedělat při obtížných jednáních se zaměstnanci, která lze aplikovat na téměř každou situaci.
Jasně vysvětlete, co očekáváte
Pokud mluvíte se zaměstnancem a chcete, aby se v něčem zlepšil, buďte co nejkonkrétnější. Požadavky typu: „Musíte být agresivnější a proaktivnější.“ nestačí.
Dejte zaměstnancům prostor k průchodu emocí
Někdo zkrátka potřebuje upustit páru, postěžovat si nebo i zakřičet. Nebraňte tomu. Dejte zaměstnanci prostor k vyjádření emocí a pak se vraťte zpět k tématu, abyste je mohli společně vyřešit.
Soustřeďte se na problémy, nikoli osobní kritiku zaměstnance
Vaším cílem je ukázat dotyčnému, že jeho chování je důležité a ovlivňuje všechny okolo. Pokud však na něj budete ukazovat prstem, nepomůžete si. Pozor na zájmeno „vy/ty“.
Pozor na „ale“
Někteří manažeři volí strategii pochvaly, po které následuje kritika: „Odvedl jste velmi dobrou práci, ale...“ Taková strategie je však krátkozraká. Snažte se spojku „ale“ nahrazovat spojkou „a“: „Odvedl jste velmi dobrou práci a nyní si pojďme popovídat o tom, jak můžete být ještě lepší.“
Naučte se mlčet
Ve stresujících situacích budete mít tendenci vyplňovat každou krátkou chvilku ticha. Když si toho budete vědomi, můžete tuto tendenci překonat. Naopak se učte mlčet a dejte prostor k vyjádření zaměstnancům. Uvidíte, co všechno se dozvíte, aniž byste se vůbec ptali.
-kk-