Majitelé malých firem, ale i manažeři týmů, často bojují s otázkou, kdy se se zaměstnancem, s jehož výkony nejsou z nějakého důvodu spokojeni, rozloučit a kdy mu dát ještě příležitost. Na jedné straně je třeba počítat s tím, že chyby dělají všichni, na druhou stranu však i s tím, že firma potřebuje investovat své zdroje efektivně a také má jen jednu pověst.
Každý manažer se musí rozhodnout sám a zvážit při tom co nejvíce faktorů, které ovlivňují jeho konkrétní situaci. Server Easy Small Business HR přesto – na základě zkušeností majitelů malých firem – doporučuje následující postup rozhodování.
Kdy se rozloučit
Jasný signál pro propuštění zaměstnance je případ, kdy jste již s dotyčným řešili svou nespokojenost, ale on se nadále chová stejně. Dokumentujte jeho chování, abyste mu mohli ukázat jasné důkazy.
Další jasný případ je absence bez omluvy. Řada malých firem či týmů pracujete flexibilně, takže zaměstnanci nemají pevnou pracovní dobu. Rozhodně by toho však neměli zneužívat a nedávat o sobě vědět.
Ať už jde o vysvětlování důvodu nepřítomnosti nebo komunikaci o čemkoli jiném, neměli byste ve svém týmu trpět lži. Nespolupracujte s lidmi, kterým nemůžete věřit.
Kdy dát druhou šanci
Každému se v práci může stát, že ztratí energii a jeho obvyklé výkony se začnou zhoršovat. To však ještě nemusí být důvod k vyhazovu. Zkuste si nejprve popovídat a domluvit se na způsobu, jak si vzájemně pomoci.
Důvodem k výpovědi nemusí být ani neprofesionální chování. Zejména mladý člověk může pokulhávat v profesionálním oblékání nebo komunikaci s kolegy. Tomu se však dá rychle naučit. Horší je to v případě, kdy je příčinou neprofesionálního chování vědomě špatný postoj zaměstnance.
V neposlední řadě se pak snažte neodsuzovat zaměstnance za jednu velkou chybu. Ztráta velkého klienta nebo vymazání důležitých dat z firemní databáze pro vás může na první pohled být dostatečný důvod k výpovědi. Zkuste se však zamyslet, jak se bude daný zaměstnanec chovat, když mu ještě dáte šanci. Většinou vás překvapí, jak moc se bude snažit.
-kk-