Proč mají zaměstnanci přijmout vaši změnu?

Ilustrační snímek

Lidé o sobě často říkají, že jsou pružní a mají rádi nové věci. Každý, kdo někdy zaváděl významnou změnu, však ví, že narazí na odpor a že prosazování změn je velmi obtížné. Klíčem k úspěchu jakékoli změny je vysvětlit zaměstnancům, proč je tato změna důležitá a co přinese z dlouhodobého pohledu. Komunikovat je třeba se všemi zúčastněnými stranami a, pokud je to jen trochu možné, vymezit před zavedením změny určitou dobu, kdy budou moci přicházet se svými dotazy a připomínkami. Pokud vaši lidé nedostanou tuto možnost, můžete očekávat ještě silnější odpor.

Ještě než oznámíte, že přijde změna, zkuste se připravit na důvody, proč ji vaši lidé budou odmítat. Server Training Zone upozornil na deset typických příčin odmítání změn, na jejichž základě byste měli stavět své argumenty pro změnu. Na jaké překážky se tedy připravit?

1. Jaký to má smysl?

Vaši lidé musejí porozumět tomu, jaké příčiny vedou k dané změně. Připravte se zejména na ty, kteří dávají dlouhodobě najevo, že dosavadní způsob je ten nejlepší a cokoli měnit by byla chyba.

2. Bojíme se, co přijde

Strach z neznámého bývá obzvlášť silný. Lidé podpoří změnu jen tehdy, pokud skutečně uvěří, že bude přínosnější než současný stav věcí.

3. Co z toho budeme mít?

Změnu je třeba podat nejen pohledem celé firmy, ale i pohledem týmů a jednotlivých pracovníků.

4. Starého psa novým kouskům nenaučíte

Mnozí lidé nepřiznají své obavy, že se nedokáží naučit nové dovednosti, které bude změna vyžadovat. Proto je na místě podpora v oblasti rozvojových aktivit.

5. Vyhovuje nám to, jak to je

Počítejte s emocemi, které vaši lidé cítí k dosavadnímu způsobu práce. Nepodceňujte přesvědčení, že každá změna je vždy k horšímu.

6. To nemůže fungovat

Vaši lidé mohou být přesvědčeni, že oni sami ani firma jako celek navrhovanou změnu nezvládne. Musíte je přesvědčit.

7. Jde zase jen o chvilkovou módní záležitost

Pokud zaměstnanci budou věřit, že zase přicházíte s nějakým výstřelkem, který vás brzy přejde, budou změnu ignorovat.

8. Nikdo se nás neptal

Mají-li se zaměstnanci zapojit do změny, musejí cítit, že jsou její součástí. Změna by pro ně neměla být bleskem z čistého nebe, měli byste je připravovat průběžně.

9. Nechceme měnit své návyky

Lidé mají rádi své zvyky, a pokud je začnete žádat o změnu, znejistí. Nikdy nepodceňujte rutinu.

10. Je to příliš náročné

Uvědomte si, že vyhovět a přijmout změnu není totéž. Vaši lidé mohou být už vyčerpáni neustálými změnami a jejich motivace na nule. Zaměřte se proto také na motivaci.

-kk-

Zdroj: Training Zone - britský portál o vzdělávání dospělých
Zobrazit přehled článků ze zdroje Training Zone