Proč jsou hodnocení zaměstnanců zcela zásadní?

Ilustrační snímek

Mnoho manažerů odkládá pravidelné hodnocení svých podřízených tak dlouho, jak jen to jde. Zpožděná zpětná vazba ale může vyvolat mnoho těžkostí a snížit pracovní výkony stejně jako pocit sounáležitosti s firmou. Navíc je takové hodnocení vlastně totéž jako kormidlo, kterým můžete včas otočit a nasměrovat tak zaměstnance správným směrem. Když je jeho hodnocení vypuštěno, může onen pracovník nadále směřovat směrem, který nepovede k ničemu dobrému. A pokud je hodnocení pozitivní, zaměstnanec se bude cítit ve firmě lépe a do své další práce se dá s větší vervou a odhodláním. Chybou je ale i odbyté hodnocení, protože to může v hodnoceném pracovníkovi zanechat pocit křivdy a zklamání.

Potřebujete poradit, jak se vypořádat se zpožděným hodnocením zaměstnanců? Zde je několik tipů na to, jak takové hodnocení dobře provést a jak při něm nesměšovat více témat, což by mohlo uškodit. Web entrepreneur.com nám radí následující:

1. Rozhodněte se, co vlastně chcete říci

Klíčovým cílem každého hodnocení zaměstnance je pomoci pracovníkovi pochopit, v čem má rezervy a co by mohl dělat lépe. Nabídněte mu pomoc s odstraňováním možných překážek a pochvalte ho za jeho dovednosti a přínosy, které celému týmu pomohly a pomáhají.

2. Zjednodušte proces

Nejprve potřebujete nastolit atmosféru důvěry. Proto zpětnou vazbu jasně artikulujte a zdůrazněte to, co pracovník dělá správně, i to, co by mohl dělat lépe. Přímo a upřímně vytyčte požadavky a vysvětlete, jaké následky jejich nesplnění může mít. Všechny požadavky, které jsou na zaměstnance kladeny, zdokumentujte. Buď je sepište a vytiskněte nebo je poskytněte hodnocenému v jiné podobě, aby si je mohl projít i sám, případně aby do nich mohl nahlížet i v budoucnu.

3. Udělejte si čas a buďte otevření

Říkáte, že máte příliš práce? To nevypovídá ani tak o množství práce, které musíte stihnout, jako spíš o tom, co jsou vaše priority. Či spíše o tom, co vaše priority nejsou – a rozvoj a správné vedení by prioritou být měly. Když nehodnotíte práci svých podřízených, oni si nedostatek zpětné vazby budou kompenzovat tím, že se pokusí váš názor uhádnout z různých náznaků. Navíc to, že nemáte čas na podání řádné zpětné vazby může být pochopeno jako nedostatek zájmu a respektu z vaší strany. Buďte upřímní a otevření i když třeba sdělujete něco, co není snadné. Z dlouhodobého hlediska je nejlepší říkat věci tak, jak jsou.

-jk-

Zdroj: Entrepreneur.com - portál předního amerického časopisu pro podnikatele
Zobrazit přehled článků ze zdroje Entrepreneur.com