Klíčovým cílem každého hodnocení zaměstnance je pomoci pracovníkovi pochopit, v čem má rezervy a co by mohl dělat lépe. Nabídněte mu pomoc s odstraňováním možných překážek a pochvalte ho za jeho dovednosti a přínosy, které celému týmu pomohly a pomáhají.
2. Zjednodušte proces
Nejprve potřebujete nastolit atmosféru důvěry. Proto zpětnou vazbu jasně artikulujte a zdůrazněte to, co pracovník dělá správně, i to, co by mohl dělat lépe. Přímo a upřímně vytyčte požadavky a vysvětlete, jaké následky jejich nesplnění může mít. Všechny požadavky, které jsou na zaměstnance kladeny, zdokumentujte. Buď je sepište a vytiskněte nebo je poskytněte hodnocenému v jiné podobě, aby si je mohl projít i sám, případně aby do nich mohl nahlížet i v budoucnu.
3. Udělejte si čas a buďte otevření
Říkáte, že máte příliš práce? To nevypovídá ani tak o množství práce, které musíte stihnout, jako spíš o tom, co jsou vaše priority. Či spíše o tom, co vaše priority nejsou – a rozvoj a správné vedení by prioritou být měly. Když nehodnotíte práci svých podřízených, oni si nedostatek zpětné vazby budou kompenzovat tím, že se pokusí váš názor uhádnout z různých náznaků. Navíc to, že nemáte čas na podání řádné zpětné vazby může být pochopeno jako nedostatek zájmu a respektu z vaší strany. Buďte upřímní a otevření i když třeba sdělujete něco, co není snadné. Z dlouhodobého hlediska je nejlepší říkat věci tak, jak jsou.