Proč je váš kolega tak nevrlý?

Každý z nás je někdy dole a někdy nahoře, jak už ostatně zpívali Voskovec a Werich. Někteří lidé však setrvávají v permanentním stavu pesimismu. To může mít negativní vliv i na lidi kolem nich. Pro řadu z nás je přirozené uvažovat o tom, zda jsme špatnou náladu ostatních nezpůsobili nějak my sami, většinou to však není naše vina. Existují mnohem pravděpodobnější důvody, proč se vaši kolegové cítí špatně.

Ilustrační snímek

Podle psychologa Paula Whita, který zveřejnil nedávný zajímavý článek na serveru Entrepreneur.com, jde o následující důvody. Přečtěte si, co máte dělat, aby špatná nálada vašeho kolegy, nenakazila i vás.

1. Nemoc

Příčinou špatné nálady může být únava, bolest hlavy či jiná skrytá bolest. Lidé, kterým není dobře, jsou mrzutější, ale o příčině zpravidla nic neřeknou nahlas.

2. Osobní problémy

Duševní stres si může vybrat svou daň v podobě většího podráždění a nedůtklivosti. Příčinou mohou být rodinné záležitosti nebo například finanční problémy. I zde platí, že o těchto problémech lidé většinou nemluví.

3. Úzkost

Kulturní normy nám nedovolují působit na druhé jako ufňukánek nebo remcal. Proto si často nestěžujeme a zadržujeme své emoce, což ve výsledku vede k přecitlivělosti a podrážděnosti při jednání s ostatními.

4. Frustrace

Frustrace může znamenat dvě věci. Může být eufemismem pro vztek nebo signalizovat pocit bezradnosti a neschopnosti ovlivnit dění kolem. V obou případech však vede lidi k tomu, že i v běžných situacích reagují přehnaně.

5. Pocit nedocenění

Zaměstnanci, kteří si myslí, že jejich úsilí není dostatečně oceňováno ze strany nadřízených nebo kolegů, mohou cítit zklamání a reagovat příliš citlivě na jakoukoli kritiku.

Co můžete dělat?

Vyhněte se přímé konfrontaci v podobě otázek, jako je: „Proč jsi tak nesnesitelný?“. Raději mluvte tišeji a klidně a začněte větou jako: „Zdá se mi...“ nebo „Mám pocit, že...“ a následně se zeptejte: „Je všechno v pořádku?“ Neočekávejte okamžitou pozitivní reakci. Jakmile však kolega bude mít trochu času přemýšlet o tom, ocení váš zájem a s větší pravděpodobností se vám řekne více o tom, v čem je problém.
-kk-

Zdroj: Entrepreneur.com - portál předního amerického časopisu pro podnikatele
Zobrazit přehled článků ze zdroje Entrepreneur.com