Čím výše se dostanete na firemním žebříčku, tím častěji po vás bude požadováno hovořit k lidem. Komunikační kouč Diane DiResta radí používat „živoucí“ mluvu: mozek totiž uvažuje v obrazech, nikoliv slovech. Analogie, metafory, příběhy a vtipy společně pomáhají vytvářet živoucí obrazy, které dokáží posluchače udržet emočně zainteresované.
Komunikační strategie
Psychologové tvrdí, že se lidé rodí se čtyřmi základními styly temperamentu. Agresivním, expresivním, pasivním a analytickým. Každý z nich vyžaduje odlišný přístup a komunikační strategii. Pokud má lídr ovlivnit kolegy a zákazníky, musí být schopen rychle a přesně rozpoznat každý z těchto behaviorálních stylů a přizpůsobit se jim:
- Dělník. Agresivní pracovník orientovaný na výsledky se obává ztráty kontroly. Při prezentování těmto lidem používejte například tato slova: kontrola, flexibilita, moc, výzva, rychlost, peníze, funkční, výsledky, cíle, možnosti, rychle, volnost, okamžitě.
- Mluvka. Expresivní a emoční mluvka je styl orientovaný na lidi. Cení si uznání a bojí se ztráty prestiže. Při prezentování těmto lidem používejte například tato slova: zábava, zábavný, kreativní, přátelský, jednoduchý, skvělý, exkluzivní, vylepšený, prestižní, nový, spontánní, vzrušující, příjemný, inkasovat, dobrodružství.
- Pozorovalel. Je to pasivný, harmonický styl orientovaný na služby. Cení si ocenění a obávají se konfliktů. Při prezentování těmto lidem používejte například tato slova: podpora, služby, rodina, harmonie, spolehlivý, pečující, spolupracující, nápomocný, snadný, upřímný, láska, laskavost, taktní, jemný, vztah.
- Myslitel. Analytický a opatrný styl myslitele je orientovaný na kvalitu. Cenní si přesnosti a obávají se toho, aby nebyli viděni jako nezpůsobilí. Při prezentování těmto lidem používejte například tato slova: bezpečný, vědecký, prokázaný, hodnota, garantovaný, výhodná koupě, ekonomický, kvalita, logický, spolehlivý, přesný, perfektní, bezpečnost, precizní, efektivní.
Kouzelná slova a mocné fráze
Zde je několik frází, které vytvoří zájem, generují nadšení a motivují lidi k akci:
- zaručený úspěch,
- žít svůj sen,
- jednoduchý a snadný přístup,
- využijte svůj potenciál,
- neakceptujte žádnou náhražku,
- časem ověřené,
- mít to nejlepší.
Většina lidí musí pracovat na vývoji svých komunikačních schopností. Rozvinout schopnost mluvit s mocí a vášní trvá čas a vyžaduje úsilí, rozhodně se však tímto směrem vyplatí investovat.
-av-
Article source Presentations - informace o technologiích a technikách efektivní komunikace