Každá firma dnes chce být inovativní, nejlépe stejně jako Apple a další technologičtí giganti. Snaží se proto inspirovat kroky úspěšných inovátorů, jako byl například Steve Jobs, který tvrdil, že nemá žádný smysl ptát se zákazníků, co chtějí. Průzkum trhu byl podle něj zbytečný, protože zákazníci nevědí, co chtějí, a pokud ano, stejně se to změní, než stačíte daný produkt uvést na trh.
Právě tato úvaha je však jedním z nejčastějších mýtů o inovacích, píše server Fastcompany.com. V nedávném článku s názvem Three Innovation Myths That Just Won't Die upozornil na hluboce zakořeněné mylné představy o inovacích, kterým by firmy měly ve svém vlastním zájmu konečně přestat věřit.
1. mýtus: Zákazník neví, co chce
Kdyby se Steve Jobs v roce 2000 zeptal svých zákazníků, co chtějí, jistě by neodpověděli, že iPod. Zásadní chyba je však v tom, ptát se, co chtějí. Na tuto otázku nelze odpovědět jinak, než že zákazník hledá určité řešení. Zákazník zkrátka není tak kreativní, jak by si firmy přály. Je třeba ptát se na jeho potřeby.
2. mýtus: Inovace vyvstávají z diskusí s nejlepšími zákazníky
Firmy se většinou zaměřují na zájmy svých největších klientů. To je v pořádku, neměla by to však být jediná skupina zákazníků, s níž budou komunikovat. Zájmy této skupiny totiž mohou být v rozporu s širšími potřebami trhu, a tím vás připravit o významné příležitosti. Velmi cenné informace lze získat i komunikací s lidmi, kteří nejsou vaši zákazníci.
3. mýtus: Postupné zlepšování není inovace
Každý by chtěl přijít se zcela novým produktem, který přepíše historii. Takových případů je však velmi málo. Většina úspěšných produktů začíná postupným zlepšováním, hledáním lepších řešení zákaznických potřeb, které jsou již dávno známé. Snaha vymyslet něco stoprocentně nového nejen sníží vaše šance na úspěch, ale i ochromí vaši schopnost inovovat.
-kk-