Přestaňte dělat více věcí najednou

Odpovídáte na e-maily během konferenčních či dokonce běžných telefonátů? Nosíte si počítač na porady a předstíráte, že si děláte poznámky, zatímco brouzdáte po internetu? Obědváte u pracovního stolu? Vyřizujete telefonáty při řízení? Odpovězte si na tyto otázky a pak se přestaňte divit, proč se cítíte vyčerpaní a zahlcení prací.

Tím, že děláme více věcí najednou, ztrácíme soustředění a hlavně přicházíme o energii, kterou bychom mohli věnovat své práci. Manažeři by proto měli vést své lidi i sami sebe k tomu, aby dělali vždy jen jednu věc zároveň a střídali časové úseky soustředění na jeden úkol s úseky soustředění na odpočinek. Jak na to?

Tipy pro manažery

  • Rozvrhujte porady na 45 minut místo hodiny, aby účastníci udrželi pozornost, mohli přemýšlet o tom, o čem jste mluvili, a měli čas si odpočinout před začátkem dalšího úkolu. Začínejte a končete včas. Trvejte na vypnutí všech elektronických zařízení v průběhu porad.

  • Přestaňte vyžadovat okamžité odpovědi. Když se vaši lidé soustředí na určitý úkol, rušte je jen v případě nejvyšší nutnosti. Povolte jim také, aby si v určitých intervalech vypínali e-mail.

  • Podporujte odpočinek. Alespoň jednou denně vyzvěte své lidi, aby přestali pracovat a udělali si přestávku. Zařiďte jim relaxační koutek a nabídněte různé formy relaxace.

Tipy pro jednotlivce

  • Nejdůležitější úkol dne udělejte hned ráno. Vyčleňte si na to 60 až 90 minut nerušeného času a pokud možno i nerušeného okolního prostředí. Odmítejte jakákoli vyrušení a když úkol dokončíte, dopřejte si krátký odpočinek.

  • Plánujte si pravidelný čas pro strategické přemýšlení v dlouhodobém horizontu, abyste neustrnuli u slepého plnění urgentních úkolů. Ideálně k tomu využijte jiné prostředí než to, v němž plníte své každodenní úkoly.

  • Vybírejte si pravidelnou dovolenou, na níž nebudete udržovat kontakt se zaměstnáním.

-kk-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review