Tento seznam byl uveřejněn na blogu společnosti American Express.
Autokratický styl řízení
Autokratický styl řízení je založený na přesných instrukcích, jasně definovaných povinnostech pracovníků a jasně komunikovaném očekávání ze strany vedení týmu.
Výhody: Zaměstnanci ví, co se od nich očekává, a zvláště u pracovníků, kteří neprosperují v prostředí, kde se jim dostává příliš mnoho vlastní iniciativy, se jedná o velmi efektivní styl řízení.
Nevýhody: Málo prostoru pro konstruktivnější a kreativnější pracovníky, sklouzávání k mikro-managementu.
Vedení založené na delegaci práce
V tomto případě funguje vedoucí jako koordinátor práce. Určuje priority, rozdává úkoly a koordinuje pracovní čas svého týmu.
Výhody: Ideální pro práce a obory založené na člověko-hodinách, jako je design, IT nebo určité služby.
Nevýhody: Tento styl vyžaduje vysokou samostatnost pracovníků.
Demokratický leadership
Demokratický vedoucí naslouchá svým podřízeným, téměř o ničem nerozhoduje sám, ale nechává hlasovat své podřízené.
Výhody: Zaměstnanci nemají pocit, že by se o něčem rozhodovalo, aniž by v rozhodování měli slovo. Procesy jsou nastavovány tak, že skutečně vyhovují řadovým členům týmu.
Nevýhody: Pomalé rozhodování, časté debaty, absence nějaké společné vize a často i interní rozepře v rámci týmu.
Vizionářské vedení lidí
V čele týmu stojí vizionář – člověk, který je schopen přinášet neotřelé a velkolepé nápady, pro které je schopen svůj tým nadchnout.
Výhody: Společná vize, podpora týmového ducha a vidina lepší budoucnosti, díky které mají pracovníci často vysoké pracovní nasazení.
Nevýhody: Vizionářští vedoucí mají často problém své nápady dotahovat. Přicházejí stále s novými nápady, ale nemusí je už tolik bavit každodenní, nudná práce vedoucí k jejich dosažení.
Technický styl řízení
V tomto případě je vedoucím odborník, který má široké tvrdé dovednosti a technické znalosti oboru, kterému se daný tým věnuje.
Výhody: Odborný a technický rozvoj pracovníků a schopnost vedoucího zastoupit jakéhokoliv podřízeného.
Nevýhody: Často bývají zanedbané „měkké dovednosti“ dotyčného manažera, který se tak soustředí čistě na exaktní čísla a odbornost podřízených, ale už méně je schopen se do nich například vcítit nebo s nimi efektivně komunikovat.
-mm-