Pět tipů, jak se zbavit nervozity z proslovu na veřejnosti

Veřejný projev je pro některé lidi noční můrou. Pokud se i vám při představě, že stojíte před publikem a něco jim říkáte, nedělá úplně dobře, nezoufejte. Tato představa totiž není příjemná nikomu a každý je z ní do menší či větší míry nesvůj. Být obchodním zástupcem sebou často přináší nutnost mluvit před skupinou lidí, prezentovat výsledky nebo třeba prezentovat obchodní návrh přes představenstvem nějaké velké firmy. Proto vám v dnešním článku ukážeme, co můžete podniknout pro to, abyste se (alespoň částečně) zbavili strachu z mluvení na veřejnosti.

Ilustrační snímek

Trénink nanečisto s použitím rodiny či známých

Jak uvádí článek na LinkedIn Pulse, dobrým způsobem, jak se zbavit strachu z mluvení na veřejnosti, je „trénovat“ na své rodině nebo známých. Můžete třeba na rodinné sešlosti vyprávět nějaký příběh, prezentovat fotografie z dovolené nebo si nanečisto zkoušet vaši „opravdovou“ prezentaci. Stejně tak je dobrý nápad si svoji prezentaci zkusit říct před vašimi kolegy nebo před vašim vedoucím.

Zaměření na témata, která jsou vám blízká

Při výše zmiňovaném tréninku je dobré držet se témat, která jsou vám blízká a na kterých vám záleží, aby vás prezentace bavila a skutečně se soustředili na to, co prezentujete, nikoliv na to, jak u toho vypadáte. Stejně tak je ideální se i v prezentaci, kterou budete potom říkat skutečnému publiku, soustředit na body, které vás osobně zajímají a ze kterých jste nadšeni, protože díky tomu pro vás bude mnohem snazší publikum zaujmout.

Svědomitý trénink

Při vaší první prezentaci před reálným publikem není čas na hrdinství. Zapomeňte na to, že byste měli mluvit spatra, protože se může stát, že před publikum předstoupíte, nebudete vědět, co říkat, a na spoustu důležitých věcí zapomenete. Vaši prezentaci se naučte slovo od slova, a to hlavně v její úvodní části, která je psychicky nejnáročnější.

Obrácení pozornosti na publikum

Při samotném projevu se snažte odvrátit svou pozornost od sebe, od toho, co říkáte a od toho, jak u toho vypadáte, a soustřeďte se na publikum. Vnímejte jejich výrazy tváře, snažte se je zaujmout a zapomeňte na to, že to jste vy, kdo před nimi stojí.

Neverbální komunikace

Nervozita, nejistota a strach jsou stavy, jejichž neverbální projevy je velmi těžké skrýt. Na druhou stranu, pokud se naučíte používat neverbální signály, které naopak signalizují sebevědomí, nejenže budete působit sebevědoměji vůči vašemu publiku, ale i vy vnitřně se budete cítit lépe. Stůjte proto rovně, bradu nahoru, ramena dozadu, nepřešlapujte, nehrajte si s rukama a mějte vůči publiku otevřený postoj.

 

-mm-

Zdroj: LinkedIn Pulse - blogovací platforma sociální sítě LinkedIn
Zobrazit přehled článků ze zdroje LinkedIn Pulse