Peníze, nebo výlet?

Profesor Dan Ariely z Dukovy univerzity provedl řadu studií a experimentů s cílem prozkoumat efekt společenských a tržních norem ve všech sférách života.

Zkoumal například efekt poskytnutí hotovosti versus odměny formou výletu. Ten podle Arielyho podpoří vztah mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem a díky tomu poskytne oběma dlouhodobý benefit. Hotovost takový efekt zdaleka nemá, nezvyšuje loajalitu. Když vás nadřízený požádá, byste zůstali v dalším týdnu později v práci, pokud vám zaplatil výlet, bude cítit závazek. Pokud jste si vzali peníze, zeptali byste se, kolik za takový přesčas dostanete zaplaceno.

Dva typy motivace jsou řízeny dvěma druhy  norem: tržní a společenskou. Motivace například zaujala Arielyho, když se stal před deseti lety členem v Massachusettském technickém institutu a jeho úkolem bylo motivovat studenty a další osoby, které pro něj pracovaly.

Ariely tvrdí, že peníze bývají nejdražší způsob, jak lidi motivovat. Společenské normy jsou nejen levnější, ale také mnohem efektivnější. Tržní normy, které kladou důraz na vyšší plat, vyšší příjmy a útratu, v posledních deseti letech ovládly životy lidí. Návrat některých starších společenských norem proto podle něho nebude vůbec na škodu.

-av-
Zdroj: Incentive Magazine - magazín zabývající se zaměstnaneckými výhodami a motivací.
Zobrazit přehled článků ze zdroje Incentive Magazine