Nečekejte na poslední chvíli
Snažte se vyhnout tomu, abyste nesplnění termínu oznámili až v den, kdy jste měli danou práci odevzdat. Ve většině případů budete již předem tušit, že se věc protáhne. Pak je třeba oznámit to co nejdříve, vysvětlit relevantní důvody a požádat o prodloužení termínu.
Je jasné, že nedodržení termínu stanoveného ve smlouvě s klientem bude větší problém, než když nesplníte slib daný kolegovi ve smyslu: „Přinesu to příští týden.“
Pro všechny případy, kdy nedodržíte termín, byste však měli mít jednotný plán. Ten by měl spočívat ve vysvětlení důvodů zpoždění bez zbytečných výmluv. Předložte fakta a buďte struční.
Nabídněte něco navíc
Když budete žádat o prodloužení termínu, podpořte tuto žádost nabídkou, která bude určitou kompenzací za nesplněný termín. Nabídněte zkrátka něco navíc. Řekněte například: „Dnes mohu dodat zprávu maximálně o délce pěti stran, ale do zítřka připravím deset stran a zahrnu více témat.“ Vždy se snažte nějak pomoci, abyste si udrželi dobré vztahy do budoucna.
Vždy se dohodněte na konkrétním novém termínu, aby se nestalo, že si termín „za týden“ vyložíte jinak než váš nadřízený. Důležité je také ukázat, že si vážíte prodlouženého termínu. Stačí stručně poděkovat a ujistit, že uděláte vše proto, aby se to již nestalo.
Nezůstávejte ale u slov. Pokud budete o prodloužení termínu žádat pouze výjimečně, nadřízení to pro vás rádi udělají. U častějších případů, které navíc oznámíte vždy až v poslední chvíli, už musíte počítat s postihem.
Nejlepší pravidlo, jak se vyhnout nesplnění termínu, je jednoduché: určete si sami pro sebe vždy o jeden až dva dny dřívější termín a viditelně si jej označte v kalendáři nebo někde, kde jej budete mít stále na očích. Nic lepšího ještě nikdo nevymyslel.
-kk-