Mikromanagement je jev, s nímž se během své kariéry setká téměř každý, ať už přímo, nebo nepřímo. Někteří dokonce zjistí, že jsou sami mikromanažery. Jak poznáte, zda je to i váš případ?
- Mikromanažer má tendenci říkat lidem, jak mají „správně" dělat věci, protože sami je tak dobře nikdy nedělají.
- Považuje za osobní urážku a pohoršení, narazí-li na nedostatečně výkonného zaměstnance.
- I když zaměstnanci podávají uspokojivé výkony, jejich prací se stejně zabývá, než ji považuje za hotovou.
- Potřebuje neustálé podávání aktuálních informací o postupu práce svých podřízených, což může znamenat i každých pět minut.
- Odmítá delegovat úkoly a topí se v práci, kterou mají vykonávat jiní lidé.
- Zkoumá nedůležité detaily a odrazuje lidi od samostatného rozhodování.
Jak se tedy ubránit sklonům k mikromanagementu?
- Přiznejte si, že máte problém. Zjistíte-li, že váš tým již nepřichází s novými nápady nebo vám dává jasně najevo, že jej příliš kontrolujete, zamyslete se. Pokud si tento problém nepřiznáte, nemůžete jej řešit.
- Řiďte očekávání. Společně se shodněte na svých očekáváních. O nových úkolech mluvte zpočátku tak intenzivně, jak chcete. Pak však dejte zaměstnancům prostor, aby na nich mohli pracovat. Pokud budou vědět, že jim věříte, překvapí vás dobrými výsledky.
- Podporujte zapojení. Zajímejte se o návrhy zaměstnanců, jak řešit problémy. Podporujte interakce a soudržnost týmu. Dejte zaměstnancům najevo, že si vážíte jejich nápadů a neodsuzujte někoho jen proto, že s ním nesouhlasíte.
- Nekritizujte přehnaně. Ujistěte se, že pouze nekritizujete. Nejméně polovina kritiky by měla vycházet zevnitř samotných týmů. Vytvářejte kulturu sebehodnocení, kde zaměstnanci budou mluvit o tom, jak se mohou zlepšit. Nezapomeňte také na pochvalu za dobře vykonanou práci.
-kk-