Zajímavý článek na toto téma nedávno zveřejnil server Harvard Business Review. Odborník na produktivitu a autor úspěšných odborných knih na toto téma Chris Bailey v něm popisuje následující strategie pro překonání prokrastinace, které považuje za nejefektivnější. Pomohou vám odkládat důležitou práci a rozhodování méně často než dosud.
1. Uvažujte pozitivně
Zamyslete se nad důvodem, proč stále něco odkládáte. Pak zkuste o daném úkolu přemýšlet jinak, aby pro vás byl méně nepříjemný. Pokud vám například chybí jasná struktura, začněte přípravou postupu, jak daný úkol budete plnit.
2. Určete si čas, který jste ochotni úkolu věnovat
Je pro vás hodina příliš? Tak začněte půlhodinou nebo jiným časovým úsekem, který vás již nebude nutit úkol odkládat.
3. Začněte – je jedno jak
Začít bývá obtížné, ale jakmile už jednou začnete, zjistíte, že splnění úkolu nemusí být tak těžké, jak jste si mysleli. Nedokončené úkoly si také mnohem více pamatujeme a máme větší motivaci je dokončit.
4. Spočítejte si, kolik vás odkládání stojí
Toto doporučení je vhodné hlavně pro větší úkoly. Sepište si všechny způsoby, jimiž odkládání daného úkolu negativně ovlivní váš pracovní či soukromý život, finance, zdraví apod.
5. Vypněte telefon i internet
Prostě se odpojte. Neřešte e-maily, sociální sítě ani brouzdání po internetu. Do telefonu či počítače si například můžete nainstalovat aplikace, které blokují přístup na internet. Nebo prostě zůstaňte v místnosti, kde vás žádná zařízení rušit nebudou. Uvidíte, kolik najednou budete mít času a jaký klid na práci.
-kk-