Několik tipů, jak poskytovat dobré služby

Když máte motivovat zaměstnance, funguje lépe cukr, nebo bič?

Jen v USA živí pohostinství odhadem 12,5 mil. lidí, což je více než 9 % tamější zaměstnané populace. Stojí na službách víc než většina ostatních oborů a přináší poučné příklady, jak správně motivovat zaměstnance.

Většina zaměstnanců v tomto oboru získává velký podíl své odměny ze spropitného, a tak mají restaurace silný motivační mechanizmus. Na druhou stranu je tu nejistá výše odměny, náročná pracovní doba a nutnost být stále na nohou, které znesnadňují zaměstnancům poskytování služeb s úsměvem.

Pozitivní přístup

Je v případě pohostinství nejefektivnější způsob, jak zaměstnance motivovat. Někde se například snaží povzbudit své lidi tak, že jim umožňují pracovat do jisté míry formou hry. Jiní na konci každého měsíce odmění číšníka, který udal nejvíce nápojů nebo jídel, lahví vína nebo večeří.

Dalším motivátorem je snaha usnadnit zaměstnancům poskytovat dobré služby. Jedním ze způsobů je například zjednodušit pravidla a cíle tak, aby se dobře pamatovaly i plnily. Někteří provozovatelé také poskytují zajímavé odměny těm zaměstnancům, kteří u firmy zůstávají po delší dobu.

Měření výkonu

Datové firmy, jako například Avero, pomáhají získat maximum z provozních dat. Projekt Avero vznikl v roce 1999 na popud finančního ředitele jisté skupiny restaurací, kterému vadilo, že nemá data, na základě kterých by mohl hodnotit jednotlivé číšníky a výkon jednotlivých restaurací. Software Avero dokáže měřit, jak často číšník prodá určitou položku a zprůměrňovat je na základě počtu hostů, které obsluhoval. Avero instaluje tento software do počítačového systému, který je napojen na místo, kde číšník zadává objednávky. Data jsou přirozeně okamžitě přístupná manažerům.

Zděděné dovednosti

Další provozovatelé restaurací tvrdí, že nejlepší způsob, jak poskytovat dobré služby, je nabírat zaměstnance, kteří pro to mají přirozené vlohy. Efektivní motivací je pak zmocnění zaměstnance v tom, jak potěšit hosty.

Dobré platové ohodnocení, benefity a částečná flexibilita pracovní doby také pomáhají udržet pracovníky. Stabilní personál obvykle vede ke spokojenějším hostům.

-av-
Zdroj: Startup Journal - portál amerického listu Wall Street Journal pro začínající podnikatele
Zobrazit přehled článků ze zdroje Startup Journal