Největší žrouti času, kteří snižují vaši efektivitu a produktivitu

Být efektivním a produktivním pracovníkem mimo jiné znamená mít i skvělý time management, tedy schopnost organizovat si čas. Moderní doba ovšem přinesla nečekaná lákadla, některá zcela očividná a jiná poměrně skrytá a nečekaná, která nám zabraňují dosáhnout maximální produktivity a udržitelného a zdravého životního stylu a pracovního tempa. Některé z těchto žroutů času se určitě týkají i vás, aniž byste si to třeba uvědomovali. Zde je pět největších žroutů času, které snižují vaši efektivitu a produktivitu, a několik rad, jak jim vzdorovat.

Ilustrační snímek

Tento seznam přinesl server TED.com.

Technologie. Samé technologie.

Moderní doba nás obklopuje samými obrazovkami, počítači, mobilními telefony, zvuky a audiovizuálními efekty. Není proto divu, že nejsme schopni se delší dobu soustředit na jeden pracovní úkol. Nevystavujte se tolik technologiím, dávejte si digitální detox a při práci vše kolem sebe vypínejte.

„Falešná“ prokrastinace.

Mnoho lidí je natolik zaneprázdněno údajně důležitou prací a každodenními úkoly, že nestíhají ty větší, prioritnější a strategičtější. Vzniká tak jakási „falešná“ prokrastinace – tedy odkládání povinností, ale při udržení zdánlivé zaneprázdněnosti a pracovitosti. Dejte občas stranou každodenní úkoly a věnujte se na jejich úkor těm skutečně důležitým.

Žádné přestávky a žádný čas na sebe.

Řada lidí si myslí, že nedávat si přestávky znamená být produktivnější. Ale opak je pravdou. Pokud si nenecháte žádný čas na sebe a na svou rekonvalescenci a relaxaci, ve výsledku tak ztratíte o to víc času, protože budete méně produktivní a efektivní.

Zaneprázdněnost coby ctnost.

Dnešní doba často vidí chorobnou zaneprázdněnost jako určitou ctnost. Zvláště v určitých (manažerských) kruzích je tato myšlenka hojně rozšířena. Skutečně efektivně pracující člověk si ale umí práci dávkovat a organizovat tak, že pracuje v klidu, že má čas i odpočívat a že tak není pořád v jednom shonu.

Absence strategického rozhodování.

Jak už jsme zmínili v odstavci o falešné prokrastinaci, lidé jsou zdánlivě tolik zaneprázdněni chaotickou, každodenní prací, že nemají čas se zastavit a udělat určitá strategická rozhodnutí, která by jim ve výsledku přinesla mnohem víc času na práci, než neustálá práce na každodenních urgentních záležitostech. Ať už jste zaneprázdněni sebevíc, vždy si musíte nechat čas i na strategické plánování.

 

-mm-

Zdroj: TED.com - nezisková organizace zaměřená na podporu „myšlenek hodných šíření“.
Zobrazit přehled článků ze zdroje TED.com