Tyto tipy přinesl server Harvard Business Review.
Buďte objektivní a nechte emoce stranou
Když dáváte podřízenému negativní zpětnou vazbu, nesmíte spoléhat na domněnky či na svoje pocity. Pracujte s jasnými, doložitelnými a objektivními daty. A nechte své emoce stranou.
Nechoďte okolo horké kaše a mluvte jasně
Někteří manažeři neradi dávají negativní zpětnou vazbu, a tak se snaží z nepříjemné situace podvědomě tak trochu vybruslit tím, že při rozhovoru s podřízeným mlží a nepojmenovávají věci pravými jmény. Chudák podřízený pak ale ani často přesně neví, co vlastně dělá špatně nebo jak situaci vnímáte vy. Když už podřízenému kritickou zpětnou vazbu dáváte, mluvte k věci a jasně a pojmenovávejte věci pravými jmény (byť samozřejmě s respektem a bez zbytečné příkrosti).
Využijte sandwichovou metodu
Tato metoda je jednoduchá a umožní podřízenému negativní zpětnou vazbu lépe strávit. Odkazuje na složení sandwiche, který má tři vrstvy – chléb, vnitřek, chléb. Stejným způsobem postupuje i při podávání negativní vazby (vnitřku) a zabalte ji do pozitivní zpětné vazby (tedy chlebu). Začněte něčím, za co podřízeného pochválíte, pak přejděte k negativní zpětné vazbě, a skončete opět na pozitivní notu.
Podejte negativní zpětnou vazbu co možná nejdříve
Stejně jako u pozitivní zpětné vazby platí i u té negativní, že byste ji měli podřízenému podat co možná nejdříve. Jestliže vidíte, že podřízený něco udělal jinak, než byste si představovali, ale další půlrok nic neřeknete a o problému se zmíníte až za dlouhou dobu na pravidelné bilanční schůzce, jen těžko můžete očekávat, že si váš podřízený vezme vaše rady k srdci a zamyslí se nad tím, co by měl dělat jinak. Nenechávejte podřízené v domnění, že se nic neděje, a raději jej konfrontujte hned. Můžete tak předejít i dalšímu prohloubení daného problému.
-mm-