Nebraňte se kritice

Když nás někdo kritizuje, aktivuje se část našeho mozku zvaná amygdala. Ta totiž reaguje na podněty spojené s emocemi tak pohotově, že předbíhá rozum.

Je to typická reakce na pocit ohrožení, kdy se naše tělo připravuje na akci v podobě útoku nebo útěku. Jelikož utéct se většinou nedá, začínáme útočit. Říkáme: „To není pravda!“ nebo „Dobře, ale...“.

Ve skutečnosti je však pro nás větší hrozbou, když neodstraníme špatné návyky, na které se nás kritika snaží upozornit. Proto bychom měli předem počítat s tím, že musíme svůj mozek zastavit, vyslechnout si celé sdělení a teprve pak s rozmyslem reagovat.

Pojďme se podívat jak na to.

Ilustrační snímek

Podle webu Entrepreneur.com byste se měli držet následujících kroků.

1. Poděkujte

Vyslechněte si kritiku a poté poděkujte. Člověk, který vás kritizuje, často dlouho přemýšlel, než vás oslovil se svými připomínkami. Jeho záměrem je pomoci vám.

Poděkováním můžete překvapit, především však vytvoříte příjemnější atmosféru pro další diskusi. Dozvíte se také více, než kdybyste hned zahájili protiútok.

2. Najděte zrnko pravdy

Nevnímejte kritiku jako útok na celou svou osobnost a veškeré své chování. Zaměřte se na tu část, která je pravdivá.

3. Hledejte spojitosti

Zamyslete se, zda jste podobnou kritiku již neslyšeli v minulosti. Pokud ji slyšíte opakovaně, je to jasný signál, že byste ji měli přestat ignorovat.

4. Buďte zvědaví

Uvažujte, proč si o vás dotyčný myslí to, co říká. Tím aktivujete šedou kůru mozkovou, tedy rozumové uvažování. Nemusíte souhlasit, měli byste si však zpětnou vazbu vyslechnout.

5. Ptejte se

Pomocí otázek se ujistěte, že kritice správně rozumíte. Odhalte konkrétní chování, které vede k tomu, že jste kritizováni. Ptejte se také na doporučení, jak se zlepšit.

-kk-

Zdroj: Entrepreneur.com - portál předního amerického časopisu pro podnikatele
Zobrazit přehled článků ze zdroje Entrepreneur.com