Návod, jak opravit nefunkční obchodní tým

Ne vždy se vše podaří, a to platí i pro sestavování obchodních týmů. Někdy se může stát, že obchodní tým v podstatě vůbec nefunguje, neplní plány a nikam se neposouvá.

Dosažení tohoto stavu může mít celou řadu příčin, od špatného systému náboru až po dlouhodobě špatnou práci s týmem.

Jestliže se ale ocitnete v situaci, kdy budete muset napravovat špatně fungující obchodní tým, bude se vám hodit několik následujících tipů.

Ilustrační snímek

Proč váš obchodní tým nefunguje?

1. Špatně definované role a struktura práce

V systematičnosti je síla. Podle HubSpot blogu je častým problémem prodejních týmů to, že všichni mají dělat maximum, co mohou, jednotlivé role členů nejsou definovány a jednotliví prodejci nemají rozdělené pole působnosti.

Přitom rozdělení je nutné, ať už podle demografických nebo geografických faktorů, nebo například podle oboru či typu kontaktu. Stejně důležitá je i organizace práce, která by měla mít strukturu, jasně dané priority a definované dílčí kroky.

2. Slabý systém náboru

Problém může být i ve výběru členů týmu. Zjistěte, v čem tkví problémy jednotlivých zaměstnanců, a najděte způsob, jak tyto negativní vlastnosti detekovat již při výběrovém řízení. Pokud je to nutné, předělejte celý systém náboru.

Změňte způsob, jakým se oslovují potenciální zaměstnanci i praxi při samotném výběru z uchazečů. Velkou pozornost věnujte také zaškolení zaměstnanců, jejich „nastavení“ na samotném začátku působení, a nepodceňujte ani následnou práci s nimi.

3. Malé pravomoci pracovníků

U mnohých obchodních týmů tkví dlouhodobý problém v tom, že zaměstnanci nemají možnost realizovat větší projekty a nejsou jim dány dostatečné kompetence k jejich práci.

Zajímavější a větší zakázky často řeší zpravidla vedoucí týmu. Výjimkou nebývá ani to, že manažer týmu přebírá zakázky od určité výše, i když u nich od počátku stál některý z řadových obchodníků.

Dejte zaměstnancům dostatečné kompetence, důvěřujte jim a nechte je, ať dělají svou práci, i když určitým způsobem definovanou. Jestliže nemůžete podřízeným do takové míry důvěřovat, je nutné se zamyslet nad výměnou zaměstnanců nebo nad změnou práce s nimi.

-mm- 

Zdroj: HubSpot Blog - blog na stránkách společnosti HubSpot věnovaný marketingu a obchodu
Zobrazit přehled článků ze zdroje HubSpot Blog